AlbumsFeatured albumsRecensies

Parcels – Day/Night (★★★½): Zomerse zonnestraaltjes en mysterieuze maneschijn

Ze zeggen wel eens dat het najaar zich de vrolijkste periode van het jaar mag noemen, al begrijpen wij niet meteen wat er zo leuk is aan regenachtig herfstweer en het verdwijnen van de zon tegen etenstijd. Wel, gelukkig voor ons besloten vijf Australische jongemannen in 2014 om een bandje op te richten, met als resultaat dat wij nu, in plaats van te zitten wegkwijnen in het natte bladerdek, kunnen genieten van een auditieve representatie van vitamine D in de vorm van Parcels’ nieuwste creatie Day/Night. Sinds het vijftal de oversteek maakte richting het eigenzinnige Berlijn, ging het hen voor de wind. Hun titelloze debuutplaat leverde hen een gigantische populariteitsboost op, die zelfs Daft Punk niet kon negeren. Hun samenwerking leverde de jongens nog wat extra krediet op bij de internationale muziekliefhebber, waardoor de verwachtingen altijd hooggespannen staan op vlak van nieuwe muziek.

Toch liet Parcels zich niet meeslepen in het verhaal van druk en stress, want het duurde zowaar drie jaar voor de Australiërs hun neus terug aan het venster staken. Fans hoeven weliswaar niet teleurgesteld te zijn, want hun favoriete band pakt voor zijn tweede langspeler uit met een ‘specialleke’. Zo bestaat Day/Night eigenlijk uit twee aparte platen, Day en Night, wat resulteert in negentien nieuwe nummers. Op het daggedeelte krijgen we wat we verwachten van Parcels: zomerse, funky liedjes die een glimlach op je gezicht toveren en de dansvloer onveilig durven te maken. Het nachtelijke gedeelte daarentegen is een ander paar mouwen. Daarin probeert het vijftal nieuwe paden te verkennen en hun horizonten te verleggen, zonder zichzelf te verraden. Dat resulteert wederom in een herkenbare sound, met hier en daar wat meer jazzy, soulvolle en zelfs lichte neo-invloeden.

Parcels heeft in elk geval veel moeite gedaan om het totaalplaatje te laten kloppen, dus op vlak van samenhangendheid valt de band weinig tot niks te verwijten. Albumopener “LIGHT” representeert op een euforische, doch rustgevende manier hoe het zonlicht stilletjes aan de duisternis verjaagd, waarna de Day kan beginnen. Geleidelijk aan doen de herkenbare funky zomergitaartjes hun intrede, waardoor het voelbaar warmer wordt in je gehoorkanalen. Dankzij “Free” voel je de voorzichtige eerste zonnestraaltjes op je gezicht, maar echt heet wordt het pas als het tempo de hoogte in schiet op “Comingback“. Met vingervlugge akoestische gitaararrangementen en opzwepende piano- en drumgeluiden stijgt het kwik zienderogen.

Op die manier leidt Parcels ons doorheen een zonnige dag op het strand van Byron Bay, hoewel de zeegeluiden met regelmaat worden afgewisseld met het verkeer uit het drukke Berlijn, zowel letterlijk als figuurlijk. Van dromerige zanglijnen, tot zwoele baslijnen die onder je huid kruipen; de Australiërs mixen het allemaal tot een gelukzalig geheel. Zo spookt “Somethinggreater” al sinds de singlerelease door ons hoofd en nu we het omringd door al zijn muzikale companen krijgen, klopt het totaalplaatje nog beter. Hoewel we ondertussen ergens in de late namiddag zitten, voel je de avond toch al naderen. Op “Daywalk” gaat Parcels de avond tegemoet door wat meer buiten de lijntjes te kleuren. De band pakt het ietwat donkerder aan, maar die energie werkt wel sterk op onze dansbenen. Hoe dan ook komt uiteindelijk aan alle feestjes een einde en zo valt op met “Outside” de avond. Het tempo neemt een flinke duik en zo maken de zonnestraaltjes plaats voor fonkelende sterren. Het eerste deel van Day/Night loopt op die manier wondermooi op z’n eind, waardoor we het moeilijk krijgen om geen melancholisch traantje weg te pinken.

Het Night-gedeelte schept meteen een andere sfeer, met dank aan “SHADOW”, dat net als “LIGHT” duidelijk maakt wat je kan verwachten. Het tweede deel van Parcels’ tweede langspeler klinkt dan ook veel dreigender en zelfs een tikkeltje donkerder. Zo kruipen de vele strijkers al snel onder je huid en weet je niet zo goed of je het intimiderende gezang van frontman Louie Swain nu als iets indrukwekkends of angstaanjagends moet zien. Als het van “Neverloved” afhangt, is het vooral een mix van de twee. Opgewekt en opzwepend klinkt het vijftal ’s nachts allerminst, maar zwoel blijft toch een kernwoord. Dat krijgt weliswaar een volledig andere betekenis dan op Day, want het geheel klinkt nu een pak duisterder. We krijgen vooral heel wat extraatjes te horen die de nummers moeten ondersteunen, zoals elektronische aanvulsels, kronkelende strijkers en chaotische pianotoetsen.

Enkele keren lijken we ook ’s nachts richting een discotheek te gaan, want zo bloeit “Famous” al snel open in een funky discotrack waarop stilstaan geen optie is en draait ook “Lordhenry” helemaal niet zo donker uit als de dreigende strijkers aan het begin doen vermoeden, maar dat zijn slechts kleine opflakkeringen. Voor het overgrote deel bestaat Night uit dromerige ballades, waarin het tempo een serieuze duik neemt. Dat is op zich niets slechts, maar Parcels moet opletten dat het zichzelf daar niet in verliest. Veel van die nummers duren vijf minuten of langer, waardoor het woordje ‘saai’ altijd om de hoek loert. Zo is zeven minuten lang “Nightwalk” net iets te veel van het goede en kunnen ook de strijkers van “Inside” ons niet altijd even hard boeien.

Ondanks het feit dat Night ons Parcels vanuit een ander perspectief toont, kan het vijftal dus wel spreken van een succes. Met een dik uur aan nieuw materiaal weet de band ons meer dan zoet te houden en bij wijze van spreke ons een dag lang mee te nemen in de wondere wereld van de Australiërs. Het is fijn dat de jongens ook eens andere paden bewandelen door dromerige ballades te creëeren en soms overvloedig gebruik te maken van strijkers, maar in het vervolg zouden we toch liever een uitgebalanceerde mix van opzwepend en intiem op ons bord krijgen. Day/Night voelt met andere woorden iets te veel aan als twee aparte albums aan elkaar geplakt, dan als een grote plaat bestaande uit twee delen. Op zich staan ze er weliswaar wel, waardoor we de mannen wederom moeten belonen met hun werk. Een even grote aardverschuiving binnen het muzieklandschap als hun titelloze debuut zal deze tweede creatie niet veroorzaken, maar de dansvloer zullen ze ongetwijfeld laten trillen.

Op zondag 25 september 2022 speelt Parcels in het kader van hun Europese tour in de Ancienne Belgique te Brussel. De kans is echter zeer groot dat je de band volgende zomer al op een Belgisch festival al aan het werk kan zien.

Facebook / Instagram

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify!

2238 posts

About author
only love <3
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

Rock Werchter 2024 (Festivaldag 4): Sterren tellen

Vier dagen Rock Werchter, dat is vier dagen muzikaal genot, maar ook een beetje afzien. De vermoeidheid begon gisteren – althans aan…
InstagramLiveRecensies

Best Kept Secret 2024 (Festivaldag 2): Bergopwaarts

Na een eerste dag met diepe dalen maar ook een hoop hoge pieken, begonnen we met frisse moed aan de tweede dag…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

20 keer nieuw voor Rock Werchter 2024: Janelle Monáe, Slowdive, Froukje en meer

Het was alweer een tijdje geleden dat Rock Werchter een hoop namen aankondigde voor hun komende editie aanstaande zomer. Terwijl de sneeuw…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.