InstagramLiveRecensies

Arooj Aftab @ OLT Rivierenhof: De grootsheid van eenvoud

© CPU – Mathias Verschueren

Op Primavera Sound in Barcelona zagen we vorige week een prachtig intiem concert van Arooj Aftab, maar zoals dat al eens gaat op festivals werd het geluid er overstemd door een bonkende tent wat verder weg. Haar show in het rustademende OLT Rivierenhof kwam dan ook niet beter uit. De Pakistaanse muzikante brak vorig jaar door met het album Vulture Prince waarop ze klassieke Zuid-Aziatische muziek prachtig breekbaar moderniseert. Het album bezorgde haar een Grammynominatie voor Best New Artist en met het nummer “Mohabbat” won ze zelfs het beeldje voor Best Global Music Performance.

© CPU – Mathias Verschueren

Een dik uur lang waren alle ogen in het publiek gericht op drie bakens van talent. Arooj Aftab zong in het gezelschap van een contrabassist en een harpiste. Twee instrumenten en een stem, dat is misschien eenvoudig, maar eenvoud klonk dan wel nog nooit zo groots en magisch. Meermaals mochten de muzikanten schitteren met virtuoze solo’s en toonladders. Vaak nog in hetzelfde nummer ging het intense getokkel weer over in zacht gestreel. Ze gebruikten zelfs niet enkel hun snaren, maar benutten hun instrumenten ook als drum via geklop op de klankkasten.

De lange nummers hadden een atypische structuur, maar toch bleef je gekluisterd, en wel dankzij de moeiteloos gezongen zanglijnen van Arooj Aftab. In se verstonden we niks van het poëtische Urdu, maar door haar melodische intonatie voelde het wel zo. Arooj Aftab staat gekend om haar zelfrelativerende grapjes tussen de nummers door en die waren ook hier meer dan aanwezig. Met cynische humor deed ze haar beklag over de vele muggen. Haar redmiddel? Een glas rode wijn. ‘Ik had gezegd dat ik vanavond niet zou drinken, maar fuck it¸ dit is de enige manier om die muggen te kunnen verdragen.’ Ze sprayde vervolgens gretig met muggenspray op haar microfoon en glas. ‘Nu ga ik mijzelf misschien vergiftigen, maar dat is eigenlijk al gebeurd, want al deze nummers gaan over vergiftigd zijn door de liefde.’

© CPU – Mathias Verschueren

Toch hebben haar liedjes ook een warme, hoopvolle toon. Dat hoorden we vooral tijdens bisnummer “Aey Na Balam” waarin Aroojs stem plots een hoogte bereikte die we nog niet hadden gehoord. Het publiek zette een ontroerde glimlach op en nu werd helemaal duidelijk wat de zangeres eerder bedoelde met de woorden: ‘Mijn liedjes zijn misschien droevig, maar ze laten droefheid voelen als iets normaals, en misschien ook wel als iets leuks.’

Met haar virtuoze contrabassist en harpiste bracht Arooj Aftab prachtige avondliedjes in het daarvoor ideale OLT Rivierenhof. We noemen ze avondliedjes en geen slaapliedjes, want de nummers zijn immer fascinerend en boeiend. Het werk van Arooj Aftab klinkt fragiel, maar bonkt diep vanbinnen van zelfvertrouwen en hoop. En terwijl wij vervoerd werden door haar magie, bleef Arooj doodleuk met beide voeten op de grond staan aan de hand van bindteksten die overliepen van zelfrelativering.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Related posts
InstagramLiveRecensies

Hermanos Gutiérrez @ OLT Rivierenhof: Als dagjestoerist mee op reis

Als je je afvraagt hoe het liefdeskind van western en Latijns-Amerikaanse muziek zou klinken, krijg je een tokkelend antwoord van de Hermanos…
InstagramLiveRecensies

Mdou Moctar + Phosphorescent @ OLT Rivierenhof: Van zomer tot herfst

Het einde van het seizoen van het OLT Rivierenhof is in zicht, maar voordat de arena in haar gebruikelijke winterslaap vervalt, staat…
LiveRecensies

Kae Tempest @ OLT Rivierenhof: Over connectie gesproken

Poëet, schrijver, maatschappijcriticus, theatermaker, muzikant… Kae Tempest is een woordkunstenaar bij uitstek en zet graag verschillende hoeden op. Ook in OLT Rivierenhof…

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.