InstagramLiveRecensies

Lamb of God & Kreator @ Ancienne Belgique: Allesvernietigende vlammenzee

© CPU – Peter Verstraeten

‘Samen staan we sterk’, naar deze aloude leuze valt het de laatste tijd op dat gevestigde metalnamen vaker samen de baan op trekken. Epica en Apocalyptica vierden bijvoorbeeld een hoogmis van de symfonische metal en ook Machine Head en Amon Amarth bundelden hun krachten. De administratieve en logistieke rompslomp die gepaard gaat met uitgebreide tournees, dwingt tot samenwerking. Desondanks speelt dat wel in het voordeel van de fans en doen er zich kansen voor tot verrassende allianties. Lamb of God en Kreator zijn elk van een andere generatie, maar het totaalplaatje klopt.

Beide acts ontsnapten echter niet aan dagelijkse onzekerheden. Hun ‘State Of Unrest’-tour werd tweemaal uitgesteld. Derde keer goede keer, want beide acts zaten niet stil. Lamb of God releasete vorig najaar Omens en Kreator Hate Über Alles. Ter promotie van deze co-headlineshow bezegelden ze hun wederzijdse respect met de gelijknamige single “State Of Unrest“. Afgelopen zomer kregen we op de Lokerse Feesten al een vooruitblik hoe deze package de Ancienne Belgique in vuur en vlam zou steken.

© CPU – Peter Verstraeten

Wegens het onverwachtse overlijden van Power Trip-zanger Riley Gale werd Municipal Waste opgetrommeld. Dichter bij het origineel lijkt haast onmogelijk, want de Amerikaanse cross-overband speelt eveneens een strakke mix van oldschool-thrashmetal en hardcorepunk. Daar waar we doorgaans moeite hebben met retro-acts, wist Municipal Waste toch onze mening te herzien. De olijke bende doste zich volledig uit in ware eighties-uniformen en had na enkele ogenblikken de zaal in zijn greep. De vingervlugge riffs misten hun doel niet. Frontman Tony Foresta had het daarentegen wel iets moeilijker om zijn snelle zanglijnen zuiver door de mix te krijgen. Dat euvel werkte hij goedlachs weg door te dollen met de fotografen en het publiek. Gelukkig kon hij lachen met zijn eigen (flauwe) mopjes. Na enkele nummers waagde het middelste publiek zich voorzichtig aan een rondedans die band extra opjutte om sneller te spelen. Tijdens het hitje “The Art of Partying” vlogen ook de eerste stagedivers de lucht in. Terwijl de avond nog moest beginnen, waren alle elementen ruimschoots aanwezig om er een memorabele metalavond van te maken.

Municipal Waste keert deze zomer terug naar Graspop Metal Meeting en speelt op vrijdag 16 juni. Gojira headlinet de North Stage. Wie de South Stage afsluit, weten we binnenkort.

© CPU – Peter Verstraeten

Sinds Phantom Antichrist uit 2012 werd Kreator een aanzienlijk stuk populairder bij fans en festivalorganisaties. Metallica’s Teutoonse evenknie presteert niet op mainstreamniveau, maar hoort wel degelijk thuis in ’s werelds authentiekste venues. De productie van zanger en gitarist Mille Petrozza’s geesteskind is immers ongeschikt voor vochtige kelders. De Duitse thrashers lieten geen kans schoon om in hun kaarten te laten kijken. Toen Municipal Waste het podium verliet, bedekte een levensgrote banner het hoofdpodium. Na de klassieke intro van Iron Maidens “Run to the Hills” klopte Kreator op de poorten van de hel. De eerste gitaarriedel van “Hate Über Alles” schoot nog maar net uit de speakers of een groepje moshers verklaarden de pit voor geopend. Deze zou nadien sporadisch open en dicht gaan. Op het commando van Petrozza werden we ook verleid tot wall of deaths en halsbrekende circlepits. Het is echter leuker om te zien als bands daar niet om vragen.

Desalniettemin leek Kreator er zich bewust van te zijn dat hun muziek eentonig kan klinken, en enige volksmennerij nodig is om de schwung erin te houden. Aan de podiumelementen zal het daarentegen niet gelegen hebben. Net zoals in Lokeren werd de show tweemaal onderbroken door koboldpriesters en bengelden er poppenlijken aan het plafond. “Satan Is Real”, wie daar vanavond aan twijfelde, kon beter ophoepelen en elders een schietgebedje gaan doen. De Belgische fans werden gaandeweg een nieuwe lichting “Hordes of Chaos” die in deze gepolariseerde wereld het metalvuur brandend hielden. Liters zweet en bier vlogen spontaan in het rond. “Phantom Antichrist” veroorzaakte op zijn beurt een moordzuchtige moshpit waardoor de oldschool-fans volledig aan hun trekken kwamen. De backdrops vertoonden telkens een albumhoes en werden zo een visuele bloemlezing van veertig jaar Kreator. Het slotsalvo bestond uit de oudjes “Flag of Hate” en ” Pleasure to Kill”.

Ook Kreator maakt zijn opwachting voor Graspop Metal Meeting en speelt op zondag 18 juni. Mötley Crüe en Def Leppard spelen de laatste noten op de North en South Stage.

© CPU – Peter Verstraeten

De relatie tussen Lamb of God en de Ancienne Belgique begon in 2007. Toen waren Randy Blythe en co special guest voor Machine Head. Alle shows erna waren ze de onbetwistbare publiekstrekker en dat was vanavond niet anders. In plaats van een uitgekiende productie als de voorgaande act, flikte Lamb of God het enkel met een backdrop en twee panelen om de AB tot het uiterste te drijven. Brulboei Blythe teerde zoals vanouds op brokken rauwe energie en levenslust. Hoewel Kreator ons een blik een gunde in Satans paradijs, greep Lamb of God ons bij de kraag om er negentig minuten lang te ploeteren. De melodieuze openingssolo van “Walk with Me in Hell” sprak daarbij boekdelen. Verder viel het op dat de toeschouwers zich niet al te vaak van hun fraaiste kant lieten zin. De moshpit werd bij momenten zelfs goed voor kapotte tanden en gebarsten smartphoneschermen. De halve liters bier zaten daar wellicht voor iets tussen, maar dan nog is dat geen excuus om mensen te bezeren.

Niet dat de muziek daar veel aan zou veranderen. De Amerikanen bouwden de ene groove op de andere, waardoor hun set één oplaaiende vlammenzee werd en de hits de olie op het vuur waren. De openingsspeech van “Omerta” was een welgekomen adempauze, maar kort erna ging het hek weer van de dam. De overgang naar het het recente “Omens” gebeurde ook vlot en Blythe kon hier en daar mee rekenen op enkele middelvingers in de lucht. Laat dat nu net waar Lamb of God voor staat: een dikke ‘fuck you’ richting eenieder die zich boven de wet durft te stellen of beter voelt. “512” werd opgedragen aan wijlen Riley Gale die boven ons wellicht zat glunderen van plezier. Tot slot zorgden “Laid to Rest” en “Redneck” ervoor dat eenieder die voordien wat op hun honger zat, zich volledig kon smijten en waar kreeg voor zijn zuurverdiende centen. Lamb of God en spontaniteit waren vanavond soms een beetje zoek. Waarom Kreator er bijvoorbeeld niet bijgehaald werd voor “State of Unrest” te spelen, is ons een raadsel. Niettemin bewees de groovemetalband waarom ze zalen als de AB kan blijven uitverkopen. Er zat immers geen slijtage op zowel de oude als nieuwe nummers waardoor iedereen kreeg wat die verwachtte.

Op donderdag 2 maart passeert de ‘State of Unrest’-tour ook in 013 Tilburg. Deze show is uitverkocht.

Kreator: Facebook / Instagram / Website
Lamb of God: Facebook / Instagram / Website

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist Lamb of God:

Memento Mori
Ruin
Walk With Me in Hell
Resurrection Man
Ditch
Now You’ve Got Something to Die For
Contractor
Omerta
Omens
11th Hour
512
Vigil
Laid to Rest
Redneck

Related posts
InstagramLiveRecensies

Jazz Brak @ Ancienne Belgique (AB): Alleen is nooit alleen

Brusselaar Jasper De Ridder, beter bekend als JAZZ BRAK, staat sinds 2010 als kernlid in het bekendste hiphopcollectief van België: STIKSTOF. Vanavond…
InstagramLiveRecensies

Ezra Collective @ Ancienne Belgique (AB): Plezier in euforie

Ezra Collective is een band die maar al te graag de oversteek maakt richting ons Belgenlandje. Sinds het ontstaan van de groep…
LiveRecensies

Victoria Canal @ Ancienne Belgique (AB Club): Terug naar de essentie

Op een plek blijven, lijkt niet in de genen van de Spaans-Amerikaanse Victoria Canal te zitten. Ondanks haar jonge leeftijd mag ze…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.