Negentien jaar en al zalen volledig kunnen uitverkopen. Niet iedereen kan het, maar de jonge Britse zangeres Lauren Spencer-Smith is er eentje die met trots kan vertellen dat ze het kan. Na haar deelname aan American Idol in 2020 wist ze een resem fans voor zich te winnen, maar het was dankzij het populaire platform TikTok dat ze haar internationale doorbraak officieel kon maken. Het resultaat van die tocht kreeg in juli dan resultaat in de vorm van haar debuutplaat Mirror, die ze gisteren voor TikTok-beminnend publiek kwam voorstellen in een uitverkochte en bijgevolg overvolle Ancienne Belgique.
De fans kregen zeker waar voor hun geld, want Spencer-Smith besloot niet één, maar twee voorprogramma’s mee te nemen op haar tournee. Het was de Amerikaanse zangeres Geena Fontenella die net voor officiële startuur de spits mocht afbijten. Je raadt het nooit, maar ook deze dame wist haar debuut te maken op TikTok met een viraal gegaan filmpje waarin ze “Crazy” van Gnarls Barkley samen met haar vriendin coverde. Vrolijk met haar gitaar in de hand kwam ze dan ook het podium opgehuppeld, maar die verdween even snel als ze die tevoorschijn haalde. Dat ze barstenvol energie zat, was overduidelijk wat haar wel de perfecte hypewoman voor de hoofdact maakte.
Hoewel alle nummers zeer positief onthaald werden door het al talrijke publiek, moesten we op muzikaal vlak geen hoogstaande songs verwachten. Het was de typische online zangeres uit een dozijn en we kregen misschien wel het beste stuk van haar te horen tijdens een mashup van haar lied “Loser” en haar sample van “Teenage Dirtbag” van Wheatus. Met dan nog een slap afkooksel van “Stacy’s Mom” waar zij “Dylan’s Dad” van maakte, kwam er uiteindelijk een einde aan de korte set.
Een kwartiertje later was het dan de beurt aan de Britse softboy Henry Moodie. We hebben hem dit jaar al enkele keren mogen ontvangen en hij is op die manier wel het TikTok-voorprogramma bij uitstek. Dat het publiek daar geen probleem in zag, was duidelijk aan het luide gekrijs van de aanwezigen die elk nummer woord voor woord meezongen. Dat was misschien wel nodig, want de jongeman beschikt duidelijk nog niet over het vocaal vermogen om een grotere zaal aan te kunnen aangezien hij te afhankelijk was van zijn backtrack met (on)gezonde portie autotune.
Tijdens zijn cover van One Directions “Night Changes” en Taylor Swifts “Blank Space” viel het eerste slachtoffer van de avond: een fan viel flauw. Er werd even op de pauzeknop gedrukt en na het aanmanen van de security tokkelde de jongeman rustig verder op zijn gitaar tot het voorval veilig en wel opgelost werd. Met zijn hitje “you were there for me” werd er nog gezapig en gezellig afscheid genomen terwijl iedereen het nummer voluit scandeerde voor zijn of haar beste vriendin. Muzikaal zeker niet top, maar dat kon niemand duidelijk schelen.
Iets voor negen uur was het dan tijd voor de dame van de avond. Lauren Spencer-Smith stond mooi bovenaan haar podiumpje en startte met “Never Been In Love” aan het verdrietige deel van de show. Gelijkenissen met Mimi Webb vinden we hier zeker terug, maar dan met zo goed als alleen maar treurige liefdesnummers. Met haar krachtige stem probeerde de zangeres telkens boven het publiek uit te komen, maar dat was buiten haar fanatieke volgelingen gerekend. Elke song die ze voorschotelde, werd keer op keer beantwoord met luid gezang van de fans, waardoor het soms moeilijk was om Spencer-Smith zelf goed te horen. Bovenaan haar podium was ze een ware dirigent die haar orkest toesprak en iedereen volgde haar met elke noot die ze bracht.
Erg spraakzaam was de zangeres echter niet tussen de muziek door, waardoor elk lied vlot volgde en bij het eerste bindtekstje kregen we een heus dankbetoog voor de steun die ze kreeg van haar fans. Dat ze al heel haar leven droomt van dit leven en die droom eindelijk ziet uitkomen, was zichtbaar aan haar gelukkige gezicht en haar fans waren maar al te blij om haar die toekomst te gunnen. Met “Back To Friends” keerde ze even terug naar haar begindagen en werd er zo een goede afwisseling tussen oude en nieuwe nummers gebracht. Dat Adele een groot voorbeeld voor haar was en nog steeds is, werd duidelijk in de covers van “Rolling In The Deep” en “In The Dark” die ze bracht. Gelijkenissen tussen de twee zijn misschien wel een beetje ver gezocht, maar dat beide dames over een kast van een stem beschikken, mag zeker gezegd worden.
Ook tijdens de set van Spencer-Smith viel er opnieuw een slachtoffer door de warmte, waarmee we een tweede collectief ramptoeristenmomentje van de avond kregen. “Fantasy” kregen we bijgevolg twee keer te horen, maar dan iets steviger en luider om het voorval niet te laten hangen. Hoewel alle nummers al relatief traag en rustig zijn, werd er ook tijd gemaakt om het even back to basics te brengen. “Hey” en “Too Hurt To Fall In Love” werden opgedragen aan haar vriendje, die er niet bij kon zijn gedurende de tournee en dus was het maar haar gitarist die zijn plaats innam op het podium naast haar.
Het volgende praatmomentje was er eentje met een vraag voor het publiek. De zangeres vroeg zich namelijk af of er in de zaal mensen met een relatie waren. Tot grote verbazing van de Amerikaanse werd die vraag met veel enthousiasme beantwoord, dus ging ze op zoek naar het koppel met een grappig liefdesverhaal. Het was even zoeken voor ze het geschikte stel kon vinden, gezien ze eerder dacht een zaal vol single mensen te vinden die hun hartenzeer met haar kwamen delen. Wanneer ze een stelletje vond om hun verhaal te brengen, kregen die hun ‘five minutes of fame’ en als bedanking hiervoor verdienden ze dan ook enkele T-shirts wat tot een heus tranenbad leidde bij het meisje zelf. Gezien er redelijk wat liefde te vinden was in de zaal, kregen we net voor “Aftermath” een nieuwe vraag of de vrijgezellen zin hadden om een potje te janken met haar. Gelukkig bleef het nog relatief droog in de Ancienne Belgique gisterenavond en kreeg ze in plaats van tranen gewoon een volle zaal die elk woord met tegelijk pijn en enthousiasme meezong.
Met nog een kleine bisronde in het vooruitzicht werd de eindsprint ingezet. Snel kwam de zangeres terug het podium op om “Flowers” te starten en als ons gehoor dan nog niet gehoorschade had opgelopen door de enthousiaste fans, zorgde dit nummer er zeker voor dat we dat wel degelijk hadden. Even traag en verdrietig kregen we nog “Do It All Again” en zat het melodramatische avondje in de Ancienne Belgique erop.
Een avond vol TikTok-muziek stond er op het programma en dat was er dan ook aan te merken. De nieuwe generatie aan muziekliefhebbers is er eentje van een fanatiek niveau, maar als elk nummer van voor naar achter meegezongen wordt, dan weet je dat je goed bezig bent. Dat was zeker het geval bij Lauren Spencer-Smith. De jongedame bezit over een heel krachtige stem en hoewel het allemaal zeer mooi klonk, was het allemaal van hetzelfde laken een pak. Veel verscheidenheid tussen de songs zat er met andere woorden niet echt in, waardoor er wel wat schwung miste in de set. De vocalen zaten zuiver en goed ,en met behulp van haar tweekoppige liveband bracht ze de show dan ook tot een goed einde. Toch hopen we dat er wat meer vrolijkheid in het leven en muzikaal oeuvre van de zangeres zit aan te komen.
Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!
Setlist:
Never Been In Love
Bigger Person
Best Friend Breakup
Narcissist
Back To Friends
Rolling in the Deep (Adele-cover)
Fingers Crossed
For Granted
Fantasy
Love Is An Overstatement
Hey
Too Hurt To Fall In Love
In The Dark (Adele-cover)
That Part
Aftermath
28
Flowers
Do It All Again