© CPU – Jan Van Hecke
Dat de poppunkrevival nog op steeds op volle toeren draait, is een feit waar niet over te argumenteren valt. Lil Lotus maakt deel uit van de nieuwste generatie poppunkers, en net zoals zovele anderen voegt hij graag een streepje rap toe aan zijn songs. Zijn debuutalbum ERRØR BØY uit 2021 werd met gemengde gevoelens ontvangen. Langs de ene kant probeerde hij nieuwe elementen toe te voegen aan het genre, maar aan de andere kant waren bijna de helft van de songs kwalitatief gewoon niet goed genoeg. We zagen hem live aan het werk op Rock Werchter afgelopen zomer en ook daar kon hij ons maar matig bekoren. ‘Live’ is misschien ook niet echt de correcte omschrijving.
Voor “blame me for everything” heeft Lil Lotus zijn maatje MOD SUN opgetrommeld. Voor wie niet vertrouwd is met die laatste; hij speelt in dezelfde speeltuin waar de pop meer doorweegt dan de punk. Deze vierde single van het aankomende Nosebleeder hangt aan elkaar met alle nodige clichés. Een iets té gepolijste gitaar mag de debatten openen, waarna al snel de drumbeats vervoegen. Lotus heeft op zich een goede stem die zich perfect leent tot zulke songs. De samenwerking met MOD SUN werkt goed en ze verdelen de vocale taken mooi onder elkaar. De kritische luisteraar zal weinig hebben aan deze bubblegum poppunk. Er wordt te weinig nieuws op de plank gebracht om ons te doen verlangen naar meer. We zullen Lil Lotus niet de schuld geven van alles, maar een hij mocht toch een tikkeltje meer originaliteit toevoegen aan deze “blame me for everything”.
Zijn tweede album Nosebleeder verschijnt nu vrijdag via Epitaph en zal veertien songs bevatten.
Beluister de singles van de week op onze Spotify.