Voordat we het nieuwe jaar ingaan, hebben we nog enkele eindejaarslijstjes voor te stellen. Nadat we al de beste albums, ep’s, debuten en nationale singles van 2023 voorstelden, verzamelen we hier de beste singles uit de rest van de wereld. Ook hier vind je geen artiesten terug die in vorige lijstjes al vermeld werden, dit om het zo divers mogelijk te houden. Het zorgt ervoor dat andere bands uit verschillende genres ook een momentje in de schijnwerpers krijgen, en we kunnen je verzekeren: er is voor ieder wat wils!
A. Savage – “Elvis In The Army”
Als Parquet Courts geen platen uitbrengt, dan doet A. Savage het op zijn eentje. “Elvis In The Army” is een leutig rammelliedje dat vol kwieke gitaartjes zit en de herkenbare stem van Savage als leidraad gebruikt, waardoor het ook blijft hangen.
Adult DVD – “Yacht Money”
Op “Yacht Money” komen de verschillende aspecten van het piepjonge Adult DVD mooi aan bod. De Britse band combineert de brutale, maar repetitieve punkattitude van The Garden met de groovy synths en balans van LCD Soundsystem. Vooral die lagen boven elkaar maken de single erg leuk.
Algiers – “A Good Man”
Algiers bleef de laatste jaren zijn industriële punk met hiphop en spoken word aanvullen tot het wat te veel door elkaar liep, maar gelukkig keert het op “A Good Man” terug naar de roots. Met gierend gitaar- en drumwerk, en een van de meest agressieve performances van frontman Franklin James Fisher, schiet je gegarandeerd wakker. De introspectieve mijmeringen over de moraliteit van Fishers activisme maken de korte single des te interessanter.
Alkaline Trio – “Blood, Hair, And Eyeballs”
Wie dacht dat Matt Skiba na zijn exit bij blink-182 in een hoekje ging zitten kniezen, is eraan voor de moeite. Het eerste post-blink-182-wapenfeit van de Amerikaan en zijn twee kompanen, “Blood, Hair, And Eyeballs“, behoort misschien wel tot het beste wat het trio ooit gemaakt heeft. Met een typische snedige gitaarriff, een giftige ritmesectie waar drummer Atom Willard de plaats van oudgediende Derek Grant inneemt, en een duistere tekst zoals vanouds, is Alkaline Trio weer helemaal terug van weggeweest. 2024 belooft een mooi jaar te worden met de release van het gelijknamige tiende album.
almost monday – “only wanna dance”
De Amerikanen van almost monday mogen dan nog niet het grootste publiek bereiken, met “only wanna dance” bewees het drietal wel al het talent te bezitten om een echte hit te schrijven. Een catchy refrein, een heel aanstekelijke gitaar en vele ‘oeh oeh oeh’s’ zorgen voor een toekomstig anthem.
Angel Olsen – “Nothing’s Free”
“Nothing’s Free” verscheen naar aanleiding van Angels Olsens ep die dit jaar uitkwam. Op een zachte, zwoele manier betovert ze ons met haar stem, die boven een subtiele piano en jazzy blazer enorm tot haar recht komt. Meer dan vier en een halve minuut neemt Olsen ons mee op een rustige en toch indrukwekkende trip, al doet ze dat ongeveer in de helft enkel nog met haar instrumenten, aangezien ze vanaf dan niet meer zingt. Vier minuten waren nog nooit zo kort, want wij kunnen blijven luisteren naar de Amerikaanse zangeres.
Anna-Rose Clayton – “No Room 4 U”
Ook in 2023 wist de Nederlandse Anna-Rose Clayton de wereld te verblijden met haar neonroze elektropop. “No Room 4 U” is een aanstekelijke song waarin de zangeres meteen met de deur in huis valt. Met minder dan drie minuten op de teller wordt er vroeg gepiekt, maar laat het nu net die directe aanpak zijn die de sleutel tot succes vormt voor de Nederlandse. Dansbaar en catchy, maar met een pikant sausje eroverheen, dat is “No Room 4 U”
Another Sky – “Burn The Way”
Het wordt uitkijken naar 2024, want dan mogen we een tweede album van Another Sky omarmen. Met “Burn The Way” schreef de band wederom een fantastisch nummer waarin de felle stem van Catrin Vincent zich een weg baant doorheen grootse gitaren en de nodige dramatiek.
Aphex Twin – “Blackbox Life Recorder 21f”
Aphex Twin verraste met een van de spannendste festivalshows van het jaar (op Dour en Best Kept Secret). Hier stond zijn blackbox centraal; een soort visueel spektakel in een kubus gepropt. Hand in hand daarmee kwam een nieuwe ep, met als opener “Blackbox Life Recorder 21f“. Deze single is, zoals het bij Aphex Twin gaat, complex, maar toch toegankelijk. Het is dromerige ambient, maar toch dansbaar door de heerlijke breakbeats.
Bad Nerves – “USA”
Elke band droomt van de grote doorbraak in de Verenigde Staten en over die droom maakte Bad Nerves een rammer van een liedje. In welgeteld 98 seconden vatten de Britten hun droom samen en daarvoor duwen ze gretig op het gaspedaal. Het catchy refrein zet de puntjes op de i en zo brullen we “USA” na zoveel maanden nog steeds luidkeels mee.
Bakar – “Alive!”
Dat je met weinig middelen toch een mooi en gesmaakt werk kan creëren, bewees Bakar afgelopen zomer met “Alive!“. Een sfeervolle gitaar kleurt het nummer van bij het begin en bezorgt je als luisteraar dat zorgeloze zomerse gevoel dat eeuwig zou mogen blijven duren. “Alive!” is de ideale track als het even niet mee zit en je even nood hebt aan een opsteker.
The Beaches – “Blame Brett”
Dankzij TikTok en StuBru was er afgelopen jaar geen ontkomen aan The Beaches. Met “Blame Brett” hadden de vier dames dan ook een absolute oorwurm te pakken die zowel de zomer als het najaar kleur gaf. Catchy gitaren, een gigantisch makkelijk meezingbaar refrein, de nodige dosis aanstekelijkheid en vooral een snuifje herkenbare woede voor een ex: Brett kreeg het in 2023 zwaar te verduren!
The Beatles – “Now And Then”
Hoewel slechts de helft van de groep nog in leven is, bracht The Beatles dit jaar een nieuwe single uit. “Now And Then” baseert zich op een demo van John Lennon uit de jaren zeventig, die werd schoongemaakt aan de hand van artificiële intelligentie. Het lied is een zachte rockballad, gevuld met gitaren, drums en piano. Het draagt iets melancholisch met zich mee; enerzijds door de strijkers, anderzijds door de stem van wijlen Lennon. Hoe vaker we de single horen, hoe mooier we ze vinden. “Now And Then” is het laatste nummer ooit van The Beatles, en afsluiten doen de heren in stijl.
Beck & Phoenix – “Odyssey”
Beck en Phoenix, twee bands die afgezien van hun sound niet zo heel veel met elkaar te maken hebben, trokken afgelopen jaar samen op tour door de Verenigde Staten. De heren hadden het daar klaarblijkelijk zo naar hun zin, dat ze er met “Odyssey” zelfs meteen een nummer rond maakten. Meteen ook eentje dat werkte op zowel je dansbenen als je gemoedstoestand, want de single trekt je rechtstreeks naar een zomerse discotheek, waarin funky vibes de plak zwaaien.
BENEE – “Green Honda”
Bij een fluogroene Honda denk je al snel aan een vettige, ietwat marginale beat; iets wat BENEE perfect wist te verwerken in “Green Honda“. Het nummer pompt langs alle kanten je gehoorkanalen binnen, maar blijft daar tegelijkertijd ook nog eens dagen aan een stuk plakken. ‘I pull up in a green Honda / To tell you that I don’t want ya’: meer badass werd het niet in 2023!
Big Thief – “Vampire Empire”
Ondanks dat 2023 eerder een overgangsjaar was voor Big Thief, weerhield dat het viertal er niet van om opnieuw met een ijzersterke song op de proppen te komen. “Vampire Empire” vat perfect samen waar de band rond Adrianne Lenker voor staat: intensiteit, nonchalance en technisch vernuft. Het hoeft niet altijd perfect te klinken om perfect te zijn.
Bill Ryder-Jones – “This Can’t Go On”
Bill Ryder-Jones bewijst op “This Can’t Go On” zijn meesterschap in het verfijnd houden van nummers, maar deze keer omarmt hij een grotere schaal. Een imposant strijkersensemble en koor met bijna gotische allure voegen grandeur toe. Ondertussen creëert Ryder-Jones’ krachtige pen diepgang, ondanks de beknopte tekst. Zijn doorleefde, soms gebroken stem geeft het nummer een extra dosis karakter en een melancholisch randje dat je moeiteloos meevoert.
Billy Strings – “California Sober” (feat. Willie Nelson)
Er was een tijd waarin country enkel voor Amerikanen leefde, maar langzaam komt het ook richting onze kant. De hillybilly countrymuziek van Billy Strings is heel plezant en samen met Willie Nelson brengt hij op “California Sober” gewoon veel fun en plezier. Eentje waar je niet stil op kan blijven staan!
Billie Eilish – “What Was I Made For?”
Een nieuw album van Billie Eilish zou weleens op de planning kunnen staan voor 2024, maar ook afgelopen jaar liet de popster ons niet in de kou staan. “What Was I Made For?” verscheen in het kader van de kaskraker Barbie en groeide in geen tijd uit tot een hit. Toch was dat er eentje waarin Eilish weer schitterde in simpliciteit en puurheid. Geen grootse producties, maar net intieme pianoklanken kleurden het geheel om de diepgang van de tekst te onderstrepen.
The Blaze – “CLASH”
In de ‘urban jungle’ van zijn artwork had The Blaze soms moeite om door de bomen het bos te zien, maar met “CLASH” lukte dat wel. Een elektronische sound, wat synthesizers en degelijke zang maakten deze single een hoogtepunt van een matig album.
Ontdek meer op de volgende pagina!