FeaturesInterviews

Interview Versgeperst: ‘De liveopnames zijn alleen op vinyl te beluisteren’

Wie de Belgische muziekscene van het laatste decennium onder de loep neemt, komt al snel uit bij PXL-Music. De pop- en rockhogeschool in Hasselt was bijvoorbeeld de eerste uitvalsbasis voor artiesten zoals Portland, Charlotte Adigéry, Bazart en The Haunted Youth. Elk jaar ontluikt al dat talent op Vuurdoop, of kan je het herbeluisteren op de vinylreeks ‘Versgeperst’, waarop bachelorproeven van afstuderende muzikanten worden gecompileerd. Voor volume vier smolten de tweedejaarsstudenten Muziekmanagement beide projecten samen en ontstond Versgeperst Vol. 4 – Live at Vuurdoop. Arthur Crommen en Mats Jacobs vertelden ons hoe alles in zijn werk ging.

Hoe past ‘Versgeperst’ binnen jullie opleiding muziekmanagement?

Arthur (Crommen): Het project ‘Versgeperst’ is een onderdeel van het vak Project Craft 2. In september konden we kiezen uit twee projecten: Vuurdoop (het jaarlijks showcasefestival van PXL-Music) en ‘Versgeperst’. De keuze was snel gemaakt, omdat we beiden geobsedeerd zijn door vinyl. ‘Team Versgeperst’ bestond deze editie, onder begeleiding van Dis Huyghe & Kirsten Kramer, uit tien tweedejaarsstudenten Muziekmanagement en een achttal externe partijen. De interne taakverdeling werd bepaald op basis van de verdiepende interesses enerzijds en de reeds verworven kwaliteiten van de studenten anderzijds. Door mijn overmaatse enthousiasme omtrent dit project heb ik onbewust een beetje de leidinggevende rol op mij genomen.

Het concept van Versgeperst zelf is eigenlijk heel simpel: compileer relevante bachelorproeven van afgestudeerde/afstuderende muzikanten van PXL-Music. Hoe of op welke manier we dat zouden omkaderen, was volledig vrij. We hebben ons dan ook zéker niet ingehouden. Het eindresultaat hoefde ook niet per se vinyl te zijn, maar we wilden wel graag de traditie van onze voorgangers blijven volgen om een meer coherent concept te kunnen behouden.

Vanwaar kwam de inspiratie voor het branderige artwork?

Arthur: Iedere editie wordt er gespeeld met de woordspeling ‘Versgeperst’. Dit jaar is er gekozen voor een brutalere/schokkendere aanpak van die woordspeling, en dat hebben we gedaan via het brandmerken. Tristan Willems, een student Juweelontwerp & Edelsmeedkunst van PXL-MAD, heeft dat brandmerk voor ons ontworpen en dat voor zo’n 30 euro aan materiaal uit de Gamma.

Mats (Jacobs): Oorspronkelijk hadden we een ander visueel plan. Ik wilde mezelf eerst laten brandmerken op mijn bil en daar een momentopname van nemen voor op de hoes.

Arthur: Hoewel dat zou voldoen aan de schokkende functie waarvoor we gingen, duurde het niet lang om te realiseren dat dat geen goed idee was. Als we zijn bil hadden gebrandmerkt, kon hij wellicht anderhalf jaar niet meer op zijn poep zitten. In de plaats daarvan hebben we een fotoshoot gehouden in de ‘Slaughterhouse’ (uitgevoerd door Viktor Vleminckx). Slaughterhouse is een indoor airsoftpark/skatepark dat voordien een slachthuis was. Ook het gebouw van PXL-Music was vroeger een slachthuis, vandaar de connectie. Nog een leuk feitje: de persoon die poseert met het Versgeperst-brandmerk op de hoes is Warre Brits van Mojo & The Kitchen Brothers.

Mats: Klopt! We wilden iemand die er ruig uitzag, liefst met tattoos, en daar was Warre dé geknipte persoon voor. Hij is speciaal uit Antwerpen gekomen om te poseren voor die foto. Geen onbelangrijk detail: dit jaar bestaat PXL-Music vijftien jaar. Deze editie van Versgeperst is een visitekaartje van PXL-Music waarbij we willen laten horen wat er binnen onze school gebeurt. Zoals je bij deze editie ziet, hebben over de jaren heen verschillende studenten van alle afstudeerrichtingen hieraan gewerkt. Zo hebben de artiesten zelf hun bachelorproef voorgesteld op Vuurdoop met behulp van de live PA Engineers, de studiotechniekers hebben bijgedragen aan de captatie en de remixes van de opnames en de studenten management hebben er een tastbaar en conceptueel product van gemaakt. Ook dat vonden we een enorme meerwaarde aan dit project.

Waarom kozen jullie voor liveopnames?

Mats: Het idee van de liveplaat ontstond tijdens een discussie. Er was namelijk een heel archief aan liveopnames van Vuurdoop die een beetje stof stonden te vangen op Vimeo. Toen kwam het idee dit jaar om Versgeperst te combineren met Vuurdoop, met als doel een soort wisselwerking te creëren tussen deze concepten. Een liveplaat leek ons daarvoor het ideale medium. Dergelijke liveplaten zijn in de praktijk niet evident om te realiseren; je hebt al gauw toestemming nodig van meerdere partijen (auteurs/componisten, uitvoerende muzikanten, labels, publishers…). PXL Music heeft het geluk dat het ‘masterowner’ is van die opnames omdat bachelorproefpresentaties op Vuurdoop een officieel evaluatiemoment inhouden voor de muzikanten.

Arthur: Oorspronkelijk wilden we ‘onze generatie’ in de bloemetjes zetten op de plaat, maar doordat het archief aan opgenomen bachelorproeven zo beperkt was, moesten we terug in de tijd reizen tot en met 2019. Dit komt omdat het archief ook bestaat uit gecapteerde bandprojecten en alumnioptredens die, jammer genoeg, niet in aanmerking komen voor Versgeperst. Hierdoor hadden we sowieso al een beperkter aanbod om uit te selecteren en zo zijn we dus aan de huidige tracklist gekomen. Dat doet echter geen afbreuk aan de kwaliteit ervan.

Op het eerste gezicht lijken zeven tracks op een compilatiealbum best wel teleurstellend, maar we zijn blij dat we net onder de 40 minuten zijn gebleven, zodat de optimale geluidskwaliteit behouden kon worden. Daarnaast zijn liveplaten over het algemeen langer en uitgebreider dan studioalbums, en nemen ze dus meer tijd in op een plaat. Ook leuk om te vermelden is dat de liveopnames zijn geremixt door de derdejaars studiotechniek, onder leiding van Filip Heurckmans, en nadien gemastered door Frederik Dejongh (Jerboa Mastering). Het eerste nummer op de plaat vliegt er meteen in met de lekkere Franstalige indierock van Faux Noir, gevolgd door enkele singer/songwriter tracks van Sam de Nef én Sarah Green van Portland. Daarna gaan we even los met “SUNA” van SUNA. Op de B-kant blijven we nog even in die gekke sfeer en dansen we met Ndugu, waarbij vervolgens het erfgoed van PXL Music komt piepen, namelijk The Guru Guru met “Origamiwise”. Ten slotte sluit TJE af met een onvergetelijke versie van “days exist”.

Hoe waren de artiesten betrokken bij de tracklist?

Arthur: Eerst maakten we zelf een songkeuze en koppelden we deze terug naar de artiesten. Voor de meesten was dat meteen in orde, maar sommigen hadden hun eigen voorkeur, wat logisch is natuurlijk. Er zaten artiesten tussen zoals The Haunted Youth, die carrièregewijs aan het groeien zijn. De opnames die we daarvan hadden, waren toen demo’s en zijn niet representatief voor de band die het nu is. Zulke artiesten stonden niet te springen om gedateerde versies openbaar te maken. Het was moeilijk om op korte termijn naar zoveel liveopnames te luisteren en de perfecte track uit te kiezen. Voor de laatste song van TJE had ik initieel een ander nummer geselecteerd, maar ik ben héél blij dat ze “days exist” hebben gekozen. Ik kon me uiteindelijk geen geschiktere afsluiter bedenken voor deze plaat.

Mats: Van The Guru Guru wilden we eerst “Chramer” gebruiken, maar ze suggereerden zelf om “Origamiwise” erop te zetten. Dat was een goede keuze, want dat is een prachtig én een meer herkenbaar nummer. Naast de tracklist staat er echter ook een auditieve verrassing op de plaat. We hebben een intro en outro laten synthetiseren door Lima Van Hees met behulp van stemacteur Xerxes Kerbusch. Voor de intro creëerde zij een soundscape waarin zware voetstappen, het knetteren van vuur en een schreeuw van een brandmerk te horen zijn. Bij de outro wordt er gezucht en gekreund, omdat je net ‘versgeperst’ bent geweest, waarna je het brandmerk hoort uitdoven in water en een ‘shht-geluid’ maakt. Het leuke aan dit project is dat als je bij de productie van al deze onderdelen aanwezig was, het een hele herbeleving wordt!

Arthur: We wilden nog steeds choqueren, maar iemand brandmerken ging niet. Dus zochten we naar een auditieve oplossing. Via de muziek zou je in een soort trip vallen tussen het gebrandmerkt worden en het ontwaken ervan. Lima Van Hees studeert af als singer-songwriter. Zo maakte zij ook haar eigen blaasinstrument waarbij de toonhoogte bepaald wordt door luchtdruk; creativiteit en experiment kan ik écht appreciëren. Zij studeert ook Sound Design in Antwerpen. We waren er niet bewust mee bezig, maar achteraf gezien zijn we heel blij met de balans tussen mannen en vrouwen op de plaat.

Hoe gebeurde het drukproces?

Arthur: We moesten in het begin van het proces een plan van aanpak maken en kijken met welke partijen we zouden samenwerken. Toen de begroting werd opgemaakt, bleek dat Discomat het budgetvriendelijkst was. De perserij is gevestigd in Herk-de-Stad, wat vrij dichtbij Hasselt ligt, in tegenstelling tot andere perserijen in België. De eigenaar Tom Willems was zeer enthousiast over dit project en wilde absoluut met ons samenwerken. Hij heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat ons product er goed uitzag. Hij sprong ook heel flexibel om met de levertermijnen en onze deadlines van school. Kort samengevat was de service van begin tot eind in orde! We zijn ermee begonnen in september en tegen de eerste week van februari moesten de opnames, samen met het artwork (van de hoes, innersleeve en het label op de vinyl zelf) aangeleverd worden. Daarna lag de bal in hun kamp.

Mats: Tom haalde meer uit de plaat als product dan verwacht. Hij had geëxperimenteerd met verschillende soorten kleurencombinaties. De plaat die je nu ziet is vuurrood en semi-transparant. Geen enkel vinylexemplaar is exact hetzelfde.

Waar is de plaat verkrijgbaar, en in welke oplage?

Arthur: Er zijn 300 stuks, de minimumoplage in België. Er staat geen repress gepland. We verkopen ze ook niet voor de winst, maar om onze kosten te dekken zodat dit een duurzaam project kan blijven. Binnenkort zal de plaat, via een consignatiedeal, te vinden zijn in enkele platenwinkels over heel België.

Mats: De plaat kost ook maar 25 euro, wat gezien de exclusiviteit én kwaliteit zeer schappelijk is. De opnames zullen namelijk alleen op vinyl te beluisteren zijn.

Versgeperst Vol. 4 – Live at Vuurdoop kan je hier bestellen.

Facebook / Instagram

Tracklist:

A-kant

  • Faux Noir – “Tes Racines”
  • Sam De Nef – “Starlit Waters”
  • Sarah Green – “Ruby Eyes”
  • SUNA – “SUNA”

B-kant

  • Ndugu – “Snakes”
  • The Guru Guru – “Origamiwise”
  • TJE – “days exist”
Related posts
LiveRecensies

Stadsmuzikantenfestival Tongeren 2024: Groots in het kleine

Terwijl Genk nog nazindert van de doortocht van Joost Klein, ging het er iets zuidelijker wat rustiger aan toe op zondagnamiddag. In…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Première: Nieuwe single Sam De Nef & Camille Camille - "Write It All Down"

Sam De Nef en Camille Camille varen geregeld in elkaars vaarwater. Gelukkig voor ons levert dat steevast een gezonde portie melancholie en…
InstagramLiveRecensies

Finale Humo's Rock Rally 2024 @ Ancienne Belgique (AB Box): Grote sterren en gemiste kansen

Om door te breken als muzikant in Vlaanderen zijn de mogelijkheden relatief beperkt. Sommigen investeren in sociale media in de hoop zo…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.