Genres, de ene keer zijn ze containerbegrippen die artiesten samenvoegen die muzikaal geen enkele affiniteit hebben, de andere keer zijn ze zelfverzonnen promostempels die het eigen werk van al het overige onderscheiden. Binnen die laatste soort behoort de ‘heaven metal’ van Midwife tot onze favorieten. De term dekt de lading eigenaardig genoeg ook. Op haar laatste soloplaat Luminol is de muziek vaak hard. Het gitaarwerk, mee verzorgd door DIIV-frontman Zachary Cole Smith, snijdt als drones binnen een dystopische maatschappij door de lucht. De zang klinkt ver en verweesd terwijl de teksten ontbeend zijn van elke vorm van hoop. Van citaten als ‘I can’t kill the evil thought’ tot ‘My body wants to kill me’, veel vrolijke songschrijverij valt niet te ontwaren.
“Killdozer” is op meerdere vlakken een koerswijziging. Verwacht nu niet opeens een nummer over roze pony’s, maar Johnston richt de blik wel iets meer op de maatschappij dan op persoonlijk trauma. Centraal staat Marvin Heemeyer die in 2004 onteigend werd en als wraakactie met een omgebouwde bulldozer dertien gebouwen vernietigde in Granby, Orlando. Een verhaal dat de wenkbrauwen doet fronsen, maar in handen van Midwife een pijnlijke aanklacht tegen stedelijke gentrificatie wordt. Ook muzikaal heeft het nummer een opvallend duidelijke opbouw met een elektrische gitaar die eens niet de storm, maar wel de ruggengraat vormt waartegen Johnston haar vertrouwde, vervormde stem laat leunen.
Op “Killdozer” ontsnapt Midwife aan de maalstroom van persoonlijk trauma die haar normaal voortdrijft. Het resultaat is een helder nummer dat het beste van vertrouwde en nieuwe ingrediënten combineert. Op 6 september verschijnt haar vierde album No Depression In Heaven.
Beluister de singles van de week op onze Spotify.