InstagramLiveRecensies

Travis Scott @ Sportpaleis: Temple Run XXL

Ben je nog op zoek naar een verklaring waarom de grond in Antwerpen omstreeks tienen trilde? Wel, ene Travis Scott raasde aan een onverbiddelijk tempo langsheen het Sportpaleis. De Amerikaanse supersterrapper is momenteel in Europa met zijn imposante Circus Maximus-tour ter promotie van zijn vorig jaar verschenen album UTOPIA. Dat hij ondanks alles een van de meest populaire artiesten in zijn genre blijft, bleek ook uit de ticketverkoop: alle kaarten voor zijn allereerste zaalshow op Belgische bodem waren in een mum van tijd uitverkocht. Terwijl het buiten stormde, transformeerde Travis Scott met een megalomane show het Sportpaleis tot zijn utopische wereld.

Het publiek was klaar om te ragen, maar kreeg eerst nog een halfuur Yung Lean te verduren. Als frequente collaborateur van Travis Scott is de Zweedse cloudrapper een vaste waarde binnen diens kringen, maar niet iedereen was vertrouwd met de kunsten van Yung Lean. Dat werd pijnlijk duidelijk toen bij het redelijk rustige “Hoover” her en der pogo’s werden opengetrokken en compleet naast de maat werd gesprongen. De set van Yung Lean was over het geheel genomen onsamenhangend en werd lange tijd geteisterd door slecht geluid. De belabberde livereputatie van de Zweed werd zo in ere gehouden en kon het volgeladen Sportpaleis maar semi-boeien. Enkel bij “Ginseng Strip 2002”, dat de meesten nog kenden van TikTok, ontketende enige opwinding in het middenplein. Nu ja, in dergelijke omstandigheden komt de muziek van Yung Lean gewoonweg niet tot zijn recht en we moeten dan ook concluderen dat dit experiment helaas niet werkte.

Doorgaans komt Travis Scott graag eens te laat, vaak zelfs veel te laat. In Antwerpen hield hij het bij een bescheiden vijftien minuten, waarmee hij net binnen het academische kwartier viel. De fans waren desondanks al lang voor zijn entree in extase en gingen helemaal wild toen ze hun held op het grote scherm richting podium zagen wandelen. De pogo’s werden geopend en boem paukenslag: daar stond Scott, wild springend op de opzwepende tonen van “HYAENA”. Voor wie nog twijfelde; het dak van het Sportpaleis ging eraf. En dat bij elk daaropvolgend nummer. “THANK GOD” was een passend vervolg, zij het iets te langdradig. “MODERN JAM” viel eigenlijk in dezelfde categorie en was voor Travis Scott de aanleiding om een paar keer wild door de microfoon te brullen.

De fans van Travis Scott kwamen uit alle windhoeken afgezakt voor wat de ‘kleinste’ show van deze tour zou worden. Die fans hadden er hun missie van gemaakt om de keet anderhalf uur in de fik te steken, ondersteund door de soundtrack van hun favoriete artiest. “Aye”, ingekort en zonder Lil Uzi Vert-stukje, was aanleiding genoeg om direct heel wat pyro-elementen af te vuren. De ketel was heet en werd nog heter toen Scott twee fans op het podium uitnodigde om samen voor een paar nummers te ‘ragen’. De twee jonge gasten hadden welgeteld acht minuten de tijd van hun leven en maakten een herinnering die hen voor eeuwig zal bijblijven. Dat kon niet bepaald gezegd worden van de nummers die daarna volgden. Niet dat “Nightcrawler” of “SIRENS” uit de toon vielen, maar dit voelde voor ons meer als een moment om in alle hectiek en hitte even op adem te komen.

De scenografie van de ‘Circus Maximus’-tour was zonder twijfel een van de meest spectaculaire producties die ooit in het Sportpaleis was gepasseerd. Een Temple Run-achtige catwalk werd de grond van Utopia en gaf Travis Scott talloze mogelijkheden om het publiek in alle hoeken van de uitverkochte zaal op te jutten. Voor zijn persoonlijke favoriet van Utopia steeg Travis Scott toepasselijk als een god de lucht in om over zijn volk te waken. “GOD’S COUNTRY” had bijna iets profetisch, zelfs met autotune. De rage-modus werd niet veel later weer geactiveerd met “MY EYES”, dat de zaal geleidelijk terug naar een kookpunt bracht. Dat de rapper niet alles woord voor woord meerapte, kwam doordat hij zo actief was op het podium en niet altijd de adem had om alles mee te doen. Gelukkig kent het publiek nummers als “butterfly effect” uit hun hoofd en zongen ze luidkeels mee, terwijl ze al springend voor een bevende bodem zorgden.

Bij zo goed als elk nummer werd gebruik gemaakt van vuurballen, CO₂-jets en vuurwerk. Of dat nu bij elk nummer even hard nodig was, laten we even in het midden, maar het zorgde mede voor een grauwe mist in de zaal die de lichtshow een tikkeltje ruiger maakte. Het paste in elk geval bij de sfeer, die dankzij nummers als “HIGHEST IN THE ROOM”, “Mamacita” en “CIRCUS MAXIMUS” buitenproportionele dimensies aannam. Een kleine interlude moest soelaas bieden om de gretige fans even tot bedaren te brengen en hun energie te sparen voor een spectaculair einde. Het laatste derde bestond immers alleen maar uit hits en klassiekers. Van het meer recente “I KNOW?” tot het iets oudere “90210”; het publiek wist wat ze moesten doen. Voor “MELTDOWN” werd nog eens een indrukwekkende hoeveelheid vuurwerk afgeschoten, al knalde het minstens even hard door de luidsprekers.

Voor “NO BYSTANDERS” moesten obligatoir de middelvingers de lucht in. Op het middenplein stonden ze echter te springen om de grootste moshpits van de avond te openen. Uiteindelijk bouwde alles precies op naar dat ene moment, of moeten we eerder zeggen: die momenten? “FE!N” is een bommetje in het oeuvre van Travis Scott en Playboi Carti en werd onder groot gejuich gisteren maar liefst vijf keer op rij gebracht. De kracht van herhaling zorgde voor een alsmaar intenser wordende sfeer die werkelijk bijna verstikkend aanvoelde. Tijd voor een rustmoment was er hoe dan ook niet, en zo raffelde Scott samen met zijn trouwe dj Chase B in hoog tempo nog snel “SICKO MODE”, “Antidote” en “goosebumps” af. Was het door een gebrek aan tijd of moest Travis Scott nog ergens zijn? In elk geval speelde hij bij alle drie de nummers niet meer dan twee minuten, en dat was toch een beetje een smet op de feestvreugde. Daar kon ook een cool einde in de vorm van “TELEKINESIS” weinig aan veranderen.

Travis Scott bouwt zijn liveshows rond een geweldige portie energie, en dat was precies wat we gisteren dik anderhalf uur geserveerd kregen. De beste liverapper zal de Amerikaan misschien niet worden, maar dat compenseerde hij ruimschoots met een indrukwekkende show die precies brengt wat elke fan van hem durft te dromen. Die eerste zaalshow in ons land heeft lang op zich laten wachten, maar was uiteindelijk wel het wachten waard. Deze tour overtreffen met de volgende albumcyclus zal een huzarenstuk worden, maar het geniale en visionaire brein van Scott is ongetwijfeld nu al op iets nieuws aan het broeden. In afwachting daarvan likken we de wonden en tellen we de blauwe plekken die we na deze stevige avond hebben overgehouden.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

HYAENA
THANK GOD
MODERN JAM
Aye (Lil Uzi Vert cover)
sdp interlude
BACKR00MS (Playboi Cart-cover)
Type Shit (Future & Metro Boomin-cover)
Nightcrawler
SIRENS
Upper Echelon
Praise God (Ye cover)
GOD’S COUNTRY
MY EYES
BUTTERFLY EFFECT
HIGHTEST IN ROOM
Mamacita
CIRCUS MAXIMUS
I KNOW?
90210
MELTDOWN
TOPIA TWINS
NO BYSTANDERS
FE!N
SICKO MODE
Antidote
goosebumps
TELEKINESIS

2103 posts

About author
Schrijft wel eens iets...
Articles
Related posts
AlbumsRecensies

Asake – Lungu Boy (★★★★): Veruitwendiging van creativiteit, cultuur en lef

Asake heeft zich sinds zijn debuut en doorbraak Mr. Money With The Vibe uit 2022 onvermijdelijk geprofileerd met zijn ritmische en unieke…
LiveRecensies

Justin Timberlake @ Sportpaleis: Nostalgisch verlangen

We waren het bijna alweer vergeten, maar Justin Timberlake bracht in maart zijn zesde studioplaat Everything I Thought It Was uit. Een…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Yung Lean – “Shadowboxing”

Zweedse artiest Yung Lean gaat al een tijdje mee. Een dikke tien jaar geleden begon hij zijn carrière als SoundCloud-rapper met een…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.