Rock Zottegem 2024 (Festivaldag 1): Herkenbare verbindingskracht

© CPU – Lennert Nuyttens

Op een oppervlakte van 30.689 km² is het absurd hoeveel festivals er in ons landje plaatsvinden. Vorig weekend moesten we ons bijvoorbeeld in drieën splitsen om aanwezig te kunnen zijn op Rampage Open Air, Rock Werchter en Sjock Festival. Dit weekend is het gelukkig een stuk rustiger, maar daarom niet minder interessant. Als gevestigde naam in ons festivallandschap viert Rock Zottegem dit jaar namelijk haar dertigste verjaardag en is het nu de 28ste editie. Door de jaren heen is de formule nooit drastisch gewijzigd: nostalgische namen zoals Elvis Costello, ZZ Top en Simple Minds deelden steevast de affiche met Belgische toppers die al enkele hits op hun conto hebben of er net een geschreven hebben. Deze combinatie maakt dat Rock Zottegem ook bekendstaat als een kindvriendelijk festival. Naast een hoofdpodium waar de iets oudere bezoeker zijn gading vindt, kunnen jongeren zich helemaal uitleven op de DJ en Hip-Hop Stage.

ISE @ Main Stage

© CPU – Lennert Nuyttens

De ene week open je het grootste rockfestival van het land en sta je op de affiche met de Foo Fighters, de week erna speel je alweer in een bescheiden tent. Dat is het lot van onze Belgische artiesten, al lijkt ISE, oftewel Ise Smeets, ons land weldra te ontgroeien. De achttienjarige singer-songwriter mag bijvoorbeeld mee op een hele Europese tournee met Guano Apes. Hoewel de tent er eerst akelig leeg uitzag, stroomde het publiek mondjesmaat toe, waardoor de zangeres toch kon rekenen op heel wat publieksparticipatie. Daardoor werd “Suitcase Child” een stuk emotioneler dan het lied over de scheiding tussen haar ouders aanvankelijk was. Niet dat ISE per se droevig wilde overkomen, want aan haar jeugdig enthousiasme was het snel te zien dat ze gewoon graag liedjes speelt voor mensen. Ook van enige vliegvermoeidheid uit Bilbao was er niets te merken. Speciaal voor de verjaardag van wijlen Luc Devos bracht ze ook de Gorki-cover “Ik reis door de nacht” ten gehore, en het Nederlands in haar Engelstalige repertoire voelde niet onwennig aan. Daarmee verklaarde ISE Rock Zottegem voor geopend met een goed halfuur vol knipogen naar het verleden en de ambitie om in de toekomst door te groeien.

ISE speelt komende zomer en dit najaar nog een vijftiental shows in België en Nederland, alle data vind je hier.

DIKKE @ Main Stage

© CPU – Lennert Nuyttens

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid. In plaats van zijn overtollige kilo’s te verbergen, maakte Mohamed Eddahbi Agounad er zijn handelsmerk van. Onder zijn artiestennaam DIKKE balanceert de rapper zo tussen bittere ernst en humor. Haters kunnen echter niet ontkennen dat zijn act goed in elkaar zit en tot de verbeelding spreekt van de schoolgaande jeugd. Op Rock Zottegem had de Limburgse Notorious B.I.G. dan ook maar één missie: de hele tent doen ‘bouncen’ op de motherf*cking beat. Dat lukte hem gaandeweg nogal vrij goed, mede door zijn goed geoliede liveband. Zeker de flitsende gitaarsolo bij “Laat Me FF” gaf de anders nasale track de nodige slagkracht om ook de rockers in het publiek alleen maar goedkeurend te zien kijken. Verder deed de rapper zijn zelfverzekerde houding en aanhoudende flow vooral de jongeren ook rustig clubben. Als experiment testte hij eveneens een nieuw nummer uit waarbij hij een introspectieve houding aannam. De piano-intro deed het eerst op een ballade lijken, maar eens er een beat tevoorschijn kwam, was het heerlijk knikken en luisteren naar een verhaal over een ‘man zonder feest’. Door het enthousiasme zou het ons niet verbazen als er na de zomer een nieuwe single wordt uitgebracht.

DIKKE speelt deze zomer nog op de volgende festivals: Zwarte Cross (21 juli), Het Groot Verlof (26 juli), Suikerrock (2 augustus), Pukkelpop (16 augustus) en Beveren Buiten (24 augustus).

OYESONO @ DJ en Hip-Hop Stage

© CPU – Lennert Nuyttens

Hij is de vaste producer van Balthazar en solo actief als Faces on TV, zij is een bekend mediagezicht en ook singer-songwriter. Samen vormen Jasper Maekelberg en Billie Leyers het duo OYESONO, de muzikale bezegeling van hun relatie. Dit voorjaar brachten ze debuutep Oh Yes uit, ideaal voor het aperitief en een passende versnapering. Helaas was de zon alweer verdwenen en stond het kille weer in contrast met de exotische klanken die Maekelberg uit zijn dwarsfluit en mondharp toverde. Het was ook geen zegen om vlak voor de Heideroosjes geprogrammeerd te staan. Ondanks deze ’tegenslagen’ lieten Maekelberg en Leyers zich niet ontmoedigen. Na “Feel It Coming” begonnen enkele enthousiastelingen hun weg naar het podium te vinden om in de juiste vibe te komen. Beide artiesten deden hun best om er een goede show van te maken. Vooral Leyers liet haar beste dansbewegingen zien en dartelde zelfs naar de begane grond. Maekelberg had dan weer dolle pret met de drummer. Zien we ze graag in een broeierige club of tent? Oh yes! Was OYESONO de best geschikte act op Rock Zottegem? Oh no!

OYESONO komt deze zomer nog naar Beach Festival (19 juli), Rijvers Festival (16 augustus), Maanrock (25 augustus) en Pukema (14 september). Op 30 oktober speelt het duo een eigen show in De Studio.

Sophie Straat @ DJ en Hip-Hop Stage

© CPU – Nathan Dobbelaere (archief)

De Amsterdamse protestzangeres Sophie Straat beleefde afgelopen zomer haar hoogtepunt op de Belgische festivals. Bijna overal waar Goldband – met wie ze in 2021 “Tweede Kamer” schreef – geprogrammeerd stond, mocht ze mee optreden. Begin dit jaar was ze echter klaar met de gepolijste sound van Smartlap Is Niet Dood. De single “Gebroken Spiegels” wil allerminst concurreren met “Bohemian Rhapsody”, maar Straat schreef evenzeer een rebels verhaal waarin pop, punk en klassieke muziek de boventoon voeren. Het vergt dus behoorlijk wat moed om een festival te openen met een nummer van dertien minuten. Tegendraads als ze is, kon dat Straat niets schelen. De snedige punkriffs en de zinsnede ‘Je bent dom’ volstonden om iedereen bij de les te houden. Daarna haalde ze haar innerlijke ‘Zangeres Zonder Naam’ naar boven op “Smartlap Is Niet Dood en het oudje “Hey Yvonne”. Ondanks de koude regenbui maakten een handvol diehardfans er een knus volksfeest van, waardoor Straat en haar band de vijf uur in de tourbus moeiteloos konden vergeten. “Tweede Kamer” deed ook de twijfelaars overstag gaan. Hierdoor kregen ook de maatschappijkritische boodschappen van “Papa” en “Vrijheid, Gelijkheid, Zusterschap” tegen het patriarchaat veel gehoor op een amusante wijze. Zottegem was voor 45 minuten van ons!

Sophie Straat speelt nog één Belgische festivalshow op Campo Solar (3 augustus).

Joost @ Main Stage

Als er iemand is die tot nu toe het muziekjaar 2024 domineerde, is het wel Joost. Na zijn diskwalificatie van het Eurovisie Songfestival is de populariteit van de Nederlandse alleskunner alleen maar toegenomen. Dat uitte zich vanavond in een tot de nok gevulde tent, waarbij vooral ouders ‘gedwongen’ door hun kroost ook poolshoogte konden nemen. Al vanaf opener “Luchtballon” maakte het niet veel meer uit wat Joost deed; elke glimlach of armbeweging ontaardde in gekrijs of joelend enthousiasme. De mensen die er niets van moesten hebben, bleven buiten staan, want op geen enkel moment leek de tent leger te worden. Moshpits werden almaar groter, en na reguliere uitvoeringen van “Ome Robert”, “Droom Groot” en de Kreuners-cover “Ik Wil Je”, maakte hij van Rock Zottegem naar het einde toe Thunderdome. Jammer voor de kinderen kregen we van “Europapa” de Vieze Asbak-remix te horen, al maakte dat het middenveld extra waanzinnig. Of het verantwoord is dat kleine kinderen zonder aarzelen hun middelvinger opsteken, laten we aan de ouders over. Joost was daarentegen in vorm en wist nog steeds te inspireren.

Joost live aan het werk zien kan komende zomer op Suikerrock (2 augustus), Lokerse Feesten (11 augustus) en Crammerock (6 september).

Toto @ Main Stage

Met Toto haalde de organisatie een van de meest kleurrijke bands van de jaren ’80 naar de Bevegemse Vijvers. De Amerikaanse poprockgroep bestaat inmiddels al meer dan 45 jaar, maar blijft teren op een onsterfelijke discografie. Origineel lid Steve Lukather en oudgediende Joseph Williams, die sinds 1986 bij de band is, hielden als headliners het heilige vuur brandende door topmuzikanten en jeugdvrienden aan hun line-up toe te voegen. Het begin kwam nogal kwakkelend over en ook het geluid was niet optimaal. Maar toen de powerriffs van “Hold the Line” hun intrede maakten, maakte Toto zijn naam als headliner helemaal waar. Een headliner moet tegenwoordig veel praatjes of hits hebben; de Amerikanen hadden gelukkig beide in overvloed. Vooral Lukather leek, met zijn natuurlijke grijze haardos, nog steeds te genieten van het soleren en de aandacht van het publiek. Toch was hij ook dankbaar om op het podium te staan naast jong talent zoals bijvoorbeeld toetsenist Dennis Atlas.

Fluwelen anekdotes tussen de nummers door gaven het optreden een persoonlijke touch. Het publiek hing aan de lippen van de band, maar ging uiteindelijk overstag bij sterk geparfumeerde krakers als “Pamela,” “Stop Loving You,” en “I’ll Supply The Love.” Toen het einde naderde, wist het collectief ook wel op welk nummer iedereen zat te wachten. Om het voor zichzelf toch ook plezant te houden, volgde “Africa” niet onmiddellijk na de koorachtige The Beatles-cover “With a Little Help From My Friends.” “Rosanna” moest eerst de tent volledig doen ontdooien. Ergens zou het geen heiligschennis geweest zijn als Toto hun cultanthem niet had gespeeld; de hele set zat namelijk goed in elkaar, waarbij pop en virtuositeit op gelijke voet stonden. Gezien de gezegende leeftijden van het gros van de bandleden was er bovendien nog genoeg energie in de pezen en knieën om generaties te blijven verbinden.

Toto is zondag 14 juli de hoofdafsluiter op Bospop.