AlbumsFeatured albumsRecensies

Joep Beving & Maarten Vos – Vision Of Contentment (★★★★): Trip naar een eigen universum

Vision Of Contentment is het resultaat van de opmerkelijke samenwerking van pianist Joep Beving en cellist Maarten Vos. Opmerkelijk, want Joep Beving schrijft hoofdzakelijk in z’n eentje muziek. Maarten Vos heeft op z’n erelijst al samenwerkingen staan met onder andere Julianna Barwick, Nicolas Godin en Alex Smoke. Het merendeel van het album werd geschreven en opgenomen in de zomer van 2023, wanneer Beving en Vos zich terugtrokken in een afgelegen schuur, die verscholen lag in een bos in Nederland. Verder werd er opgenomen in de studio van Beving te Amsterdam en in de studio van Vos, die een plek heeft in het befaamde Funkhaus in Berlijn. Het zal dan ook geen toeval zijn dat het album werd gemixt door Nils Frahm, die z’n studio eveneens in het Funkhaus heeft. Naast mixen brengt Frahm Vision Of Contentment ook uit op z’n label LEITER. Een gouden samenwerking, zo blijkt.

Beving noemt Vos de beeldhouwer van geluid, en Frahm de meester. Dit is iets wat we na het beluisteren en ontdekken van het achtnummer tellende album enkel kunnen beamen. Gedurende het hele album wordt er een landschap gecreëerd van klanken, die erg verschillende kanten kunnen opgaan. Zo wordt er tijdens “Vision Of Contentment” een sound gecreëerd die ons het gevoel geeft van in de ruimte rond te zweven. Hier wordt er vooral ingezet op cello en synths, waardoor er geen tastbare en duidelijk afgelijnde piano is die richting geeft aan het geheel. Nummers zoals “The Boat” en “02:07” hebben dat wel en brengen om die reden meer rust.

Het centrale thema van het album is het overlijden van de gemeenschappelijke vriend en manager van Beving, Mark Brounen. Hij leed al enkele jaren aan kanker en overleed tijdens het schrijfproces van Vision Of Contentment. Wanneer het nieuws over z’n overlijden binnenkwam, waren Beving en Vos samen in de studio en zetten zij hun gevoel om in muziek. Het nummer “02:07” refereert eveneens naar het uur waarop het nieuws bij de heren binnenkwam. Ook het artwork van de Canadese artiest Alex Coma, eveneens een vriend van Brounen, refereert hiernaar. Zo staat de ooievaar symbool voor wijsheid, zelfkennis en spirituele groei, wat Brounen kenmerkte op het einde van z’n leven. De boot symboliseert het vertrek naar een andere werkelijkheid en blauwe uur staat voor de transitie van donker naar licht en omgekeerd.

Los van de voornoemde achtergrond, is de muziek van Beving en Vos voor ieders interpretatie vatbaar. De kracht van het album is dat er iedere keer opnieuw een eigen universum gecreëerd wordt waar je als luisteraar naar kan afdwalen. Zeker door de hoeveelheid van klanken en het mooi in elkaar laten overlopen van de nummers blijf je hangen in de sombere, rustgevende sfeer van de plaat. Zo liggen “Penumbra” en “A Night In Reno” in dezelfde lijn. Een zachte, strelende pianolijn die het nummer richting geeft, met de aanvullende cello die het geheel voorziet van body en sfeerscheppende klanken. Eigenlijk een perfecte winterplaat om bij de haard bij weg te dromen. Gelukkig kan het nu troost bieden op een druilerige zomeravond.

Waar neoklassieke muziek vaak gekenmerkt wordt door repetitiviteit, merken we dat dit in Vision Of Contentment een pak minder fel naar voor komt. Zo zit die wel in “Hades”, maar door de trage en dreigende sfeer die gecreëerd wordt, is dit veel minder opvallend. Het lijkt ons eerder de bedoeling van Beving en Vos om hun variëteit te brengen op het album en verschillende sferen te creëren. Bij nummers zoals “On What Must Be” en “Vision Of Contentment” wordt er een atmosferisch geheel geschapen, terwijl in het bloedmooie “The Heron” de piano het voortouw neemt en ons instrumentaal een fantastisch verhaal vertelt.

In een heel betekenisvolle plaat, brengen Joep Beving en Maarten Vos veel variatie en scheppen ze in elk nummer opnieuw een nieuw soort universum waar wij onszelf maar al te graag laten in verdwalen. Er wordt geschipperd tussen zeer zwevende klanken door het gebruik van synths en meer afgelijnde klanken door de piano het verhaal te vertellen. Hierdoor gaat deze plaat op geen enkel moment vervelen. Het is de eerste keer dat Beving een volledig album maakt samen met iemand anders maakt, maar de samenwerking met Maarten Vos zorgt er wel voor dat dit meteen een schot in de roos is.

Wie dit meesterwerk live wil aanschouwen, kan op 16 december terecht 30CC te Leuven, 17 december in het cultuurcentrum van Hasselt en 18 december in de stadsschouwburg van Brugge. We vermoeden alvast dat dit een hartverwarmende winteravond zal worden.

Instagram Beving / Facebook Beving / Website Beving

Instagram Vos / Website Vos

Ontdek “The Heron”, ons favoriete nummer van Vision Of Contentment, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

Related posts
InstagramLiveRecensies

Nils Frahm @ OLT Rivierenhof: Verzopen, maar gelukkig

De warmte van de afgelopen dag hing nog heel even tussen de bomen. Nog voor Nils Frahm zijn intrede deed in het…
AlbumsFeatured albumsRecensies

Nils Frahm - Day (★★★): Intiem huiskamergevoel

Nils Frahms naam raakte zo’n dikke tien jaar geleden bekend dankzij onder meer het album Felt, waarbij hij traditionele pianocomposities op inventieve…
InstagramLiveRecensies

Stavroz, Nils Frahm, Portico Quartet & Alina Bzhezhinska @ Gent Jazz: Instrumentale hoogmis

Gent Jazz wist de afgelopen dagen al te scoren met onder meer de indrukwekkende stem van Gregory Porter, de hemelse zang van…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.