AlbumsRecensies

Denzel Curry – King Of The Mischievous South Vol. 2 (★★★½): Leaf cigars in de aanslag

Draai die subwoofers maar open, want Denzel Curry’s nieuwste worp is uit: King Of The Mischievous South Vol. 2. Recente Denzel fans zullen bij de titel wellicht even fronsen. ‘Vol. 2?’ Is er een eerste deel dan?’ Supporters van het eerste uur daarentegen zullen een nostalgische glimlach niet kunnen onderdrukken. Na de introspectieve lp Melt My Eyez See Your Future uit 2022 verkoopt Denzel op deze plaat van een dik halfuur weer stoere praat zoals in zijn doorbraakjaar 2015, toen hij met “Ultimate” het internet veroverde.

King Of The Mischievous South Vol. I kwam uit in 2012, toen Denzel nauwelijks zestien was en het wordt nog gekker, want het was zijn tweede album, na King Remembered onder de naam Denzel ‘AquariusKilla’ Curry. Twaalf jaar en een resem aan sterke albums en ep’s later heeft hij een opvolger beet. Het is een eerbetoon aan het geluid van de SoundCloud-scene en de door SpaceGhostPurrp opgerichte Raider Klan (of ‘Rvidxr Klxn’ als je de hiëroglifische spelling wil respecteren) waarbij hij die albums uitbracht. De Klan liet zich sterk inspireren door het geluid van Memphis rap, vooral Three 6 Mafia. Daarom horen we eveneens – wat een naam ook – Kingpin Skinny Pimp, de undergroundlegende uit de jaren negentig, terug in de vorm van korte monologen tussen de tien nummers door. Denzel heeft alles uit de kast gehaald om het hele Zuiden te betrekken, zo lijkt het wel. Slechts twee van vijftien gastartiesten – Ty Dollar $ign en Armani White – zijn noorderlingen. Verder plaatste Denzel Curry ook heel wat producers achter de knoppen, vooral leden van het label-/producerteam Working On Dying, zoals Oogiemane en ilykimchi.

Alles bijeen genomen, hoe klinkt het eindproduct? De teksten zijn vaak weinig indrukwekkend of diepgaand, maar dat stoort ons eigenlijk amper. Dat ligt mogelijks aan de sfeer die als een dikke wietwolk om ons heen blijft hangen. Af en toe lijkt het bijna alsof Denzel zelf dit als deel van de luisterervaring ziet. Zo rapt hij in openingstrack “ULTRA SHXT” ‘Rollin’ up a leaf cigar / Sittin’ in the back of my car’. We kunnen ons inderdaad gemakkelijk voorstellen dat dat het voorafgaande ritueel is bij SoundCloud-rap: je vrienden ophalen met de auto, de stoelen platleggen, een jerry paffen en/of wat lean sippen, om dan met de aux-kabel nummertjes af te spelen.

Door de alomtegenwoordigheid van deze stroming in hiphop zouden we vermoeden dat onze oren er stilaan vermoeid door gaan hangen. Misschien ooit, maar niet vandaag. Dat bewijst King Of The Mischievous South Vol. 2. We worden om de oren geslagen met typische eenvoudige melodieën, grommende 808-basdrums, triplet flows en het getik van een gesloten hi-hat elke twee tellen. Op onbewaakte momenten schudden we spontaan met ons hoofd mee op het ritme of trekken we een stank face als het even hard gaat. Hoezo oververzadiging?

Het schijnbare gemak waarmee Denzel en zijn kompanen erin slagen ons te laten bewegen of meerappen, toont aan hoe goed ze aanvoelen wat een nummer nodig heeft. Als we opnieuw de situatie van daarnet erbij sleuren – auto, stoelen plat, wiet – dan kunnen we focussen op twee elementen: het relaxte of het illegale/stoere karakter van cannabis. De liedjes vallen qua toon in een van beide categorieën.

Op de chille afdeling is “COLE PIMP” veruit de sterkste, met name dankzij Ty Dolla $igns bijdrage. Zijn hese stem en delivery past, meer dan die van Denzel en Juicy J, het best bij de strijkinstrumenten en piano. “WISHLIST” is het snelste nummer op de plaat en klinkt euforisch door de soulvolle backingvocals, de strijkinstrumenten en de subtiele koperblazers. De productie op “ULTRA SHXT” trekt ons naar hogere sferen met een betoverende melodie en goed getimede echo’s op de vocals, en wordt tegenhouden door gewichtjes van dienst Denzel en Key Nyata, die niet het onderste uit de kan halen. Ook “BLACK FLAG” met That Mexican OT wordt vooral gered door de geweldige beat van Payday en 187 Ricky. De prijs voor de flauwste woordgrap op dit album – en er waren wel wat kandidaten – geven we aan That Mexican OT: ‘Traphouse in the south, got shooters on the roof / I’m a dog-ass Mexican, woof-woof-woof’. Tja.

Richten we ons tot de stoere kant van de plaat, dan leek het een opdracht om het refrein meezingbaar en – iets te – repetitief te houden. Het heeft soms wat weg van een recept. Hierbij denken we vooral aan  “SET IT”, “HOT ONE”, “G’Z UP”, “HIT THE FLOOR”. Dat zijn vier van de tien nummers. Bijgevolg loert hier het gevaar van oververzadiging wél om de hoek. Wie vier lekkere brownies volgens hetzelfde recept bakt, zal mits voldoende tussenpozen ieder gebakje met smaak naar binnen werken, maar eet ze te snel na elkaar en na de tweede of de derde wil je toch even wat anders. Mogen we niet iets meer verwachten van een volleerde rapper die al bewees moeiteloos te kunnen schakelen tussen genres als metal, pop, vrolijke boombap en harde trap?

Binnen de hardere nummers zijn er ook een aantal die de energie de hoogte in jagen. Zoals “SKED”, die met een vernuftige zaagtandbaslijn en leuk refrein naar de positie van beste nummer hengelt. De prominente basdrums en kruipende synthgeluiden op “HIT THE FLOOR” en de teksten van Denzel en Ski Mask The Slump God katapulteren ons naar een alternatief universum waarin XXXTentacion nog leeft en deze beat naar de tering schreeuwt. Het daaropvolgende “HOODLUMZ” geeft gehoor aan die wens. Het agressieve, snelle en distorted gerap van Denzels maatje PlayThatBoiZay doet immers enorm aan de in 2018 overleden rapper denken. Daarom voelt het als een gemiste kans wanneer maestro Denzel in een refrein de vaart eruit haalt. De luisteraar krijgt zo net genoeg ademruimte – Nee! Choke us, Big Ultra! Gelukkig worden we op de valreep gered door A$AP Rocky, die onze luchtpijp vakkundig opnieuw dichtknijpt. Met een glimlach op onze smoelen verliezen we het bewustzijn tijdens Kingpin Skinny Pimps outro.

Terug bij zinnen beseffen we dat Denzel Curry en zijn vrienden uit het Stoute Zuiden heel goed de lont aan het vuur kunnen steken. Ze leveren een over het algemeen erg aanstekelijke plaat af, die zowel dans- als meezingbaar is. Het grootste minpunt is dat Denzel op sommige nummers te vaak uit hetzelfde vaatje tapt. En wie rap met een boodschap of ingenieuze woordspelingen verwacht, heeft het genre misbegrepen.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek “SKED”, ons favoriete nummer van King Of The Mischievous South Vol. II, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

Related posts
AlbumsFeatured albumsRecensies

JPEGMAFIA - I LAY DOWN MY LIFE FOR YOU (★★★★½): Alle kaarten op tafel

Alle hens aan dek wanneer Amerikaanse hiphopartiest JPEGMAFIA een nieuw album uitbrengt, leert ervaring ons. Wanneer de rapper en producer uit Baltimore…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Denzel Curry – “BLACK FLAG FREESTYLE” (feat. That Mexican OT)

We kennen de Amerikaanse rapper Denzel Curry intussen maar al te goed van geprezen albums zoals ZUU en Melt My Eyez See…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Denzel Curry – “HOT ONE” (feat. TiaCorine & A$AP Ferg)

Afgelopen weken stonden de ‘big three’ van de hiphopwereld constant in de schijnwerpers. Drake, J Cole en Kendrick Lamar worden universeel beschouwd…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.