Het startschot van Peter Cat Recording Co. is op z’n minst een opvallende te noemen. Volgens de overlevering kreeg Suryakant Sawnhey, op dat moment met zijn hoofd middenin zijn filmstudies, te maken met een spirituele ervaring. Een trip waaruit hij een duidelijke conclusie kon trekken: er stond een muzikale carrière voor hem klaar. Een jaar later heeft Sawnhey in zijn stad Delhi vier kompanen gevonden om mee in die muzikale wereld te springen. Die kersverse bandleden wist hij ongetwijfeld te overtuigen met zijn karrevracht aan creativiteit, maar vooral ook met zijn charismatische stem. Aan categorieën heeft de groep de pest, zo blijkt al snel. Een etiket plakken op de muziek van de Indiërs is onmogelijk. Jazz? Check. Disco? Check. Zelfs Bossa Nova of croonertrekjes ontbreken niet.
In 2018 komt er voor het eerst een compilatiealbum op de markt. Met Portait of a Time: 2010-2016 maakte de groep een zeer fijne verzameling nummers. Een jaar later zetten de muzikanten hun genreoverschrijdend gedrag verder met Bismillah: een prachtig pareltje voor de diepgewortelde Spotify-gebruiker, een onontgonnen diamant voor de ander. Hun teksten worden telkens opgebouwd vanuit hun eigen, individuele perspectief op het leven. En nu is er dus BETA, het eerste album in vijf jaar. Die staat vol verhalen over de toekomst, zo zegt de band, verteld vanuit het perspectief van vijftig jaar geleden, om op die manier zin te kunnen geven aan het heden. Christopher Nolan knikt instemmend.
Met “Flowers R. Blooming” opent het album sereen, ondanks de dondergeluiden in het begin. Het is een prachtige opener, die de rest van de plaat laat openbloeien. Na een dikke twee minuten krijgen we dan voor het eerst de warme croonerstem van Suryakant Sawnhey te horen. Het nummer geeft de warmte van een vroege lentestraal en verveelt zeven minuten lang geen seconde. Single “People Never Change” doet even vermoeden dat ze vol de India-kaart zouden trekken, maar al snel doet een vrolijke beat hun gekende mix doorschemeren. Een nieuwe “Memory Box” is het niet, het onnavolgbare kroonjuweel van Bismillah, maar ze hebben ook nu toch weer een oorwurm te pakken.
“Suddenly” is een persoonlijke brief naar de moeder van Suryakant Sawnhey. De Indiër bezingt hoe hij en zijn moeder de vroege dood van hun respectievelijk vader en echtgenoot samen hebben verwerkt. Een vrolijk dankwoord van Sawnhey aan ’the best kind of woman’, zoals hij zelf zingt. “Foolmuse” is een vrolijke oorwurm waarbij de band bewijst dat het ook als een huis staat zonder de warme stem van hun frontman.
Waar de muzikanten op Bismillah vooral uitblonken in de open, dansbare nummers, lijken ze zich nu toch af en toe te verliezen in hun creatieve breinen. Zo krijgt “21c” iets te veel laagjes mee, waardoor het uitpuilt van klanken en genres. Op BETA weten ze vooral met hun serenere nummers echte pareltjes te kneden. Zo zijn nummers als “Just Another Love Song” of “A Beautiful Life” erg verfijnd opgebouwd waardoor ze een nostalgisch gevoel met zich meekrijgen.
BETA haalt het hoge niveau van het vorige album niet, maar moet ook zeker niet te hard onderdoen. Als we er dan toch een aantal kernwoorden moeten opplakken, dan kiezen we voor warm, funky, vrolijk en bevreemdend. Het zou nochtans een hele waslijst kunnen zijn, zoals we het van de Indiërs gewoon zijn. Het is een gedurfd en creatief album geworden dat vraagt om geduld en aandacht, maar voor degenen die bereid zijn om zich onder te dompelen in de complexe klanken en thema’s, biedt het een rijke ervaring. Het zal ongetwijfeld zijn weg vinden naar de harten van hun fans en nieuwe luisteraars.
Facebook / Instagram / Website
Ontdek “Flowers R. Blooming”, ons favoriete nummer van BETA, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.