Het is onmogelijk om een rockband op te noemen waar op dit moment meer hype rond is dan Fontaines D.C. In 2019 gaf het vijftal de postpunkscene een kopstoot met het rauwe Dogrel. Men had hen toen kunnen verwarren voor een bende straatjongens, maar eigenlijk ontmoetten de Ieren elkaar op de kunstacademie rond een gezamenlijke passie voor poëzie en het Ierse vaderland. Tere zielen die met Romance toe zijn aan hun vierde album op vijf jaar tijd en met elke uitgebrachte single de anticipatie naar nieuwe hoogtes duwden. De intense, technisch perfecte set die ze vorig weekend op Pukkelpop speelden, kwam dan ook op het perfecte moment om dat verwachtingspatroon naar het zenit te schieten.
Frontman Grian Chatten omschreef het centrale thema van Romance als ‘verliefdheid daar waar de wereld eindigt’. Dat zoiets niet tot zeemzoetigheid hoeft te leiden, bevestigt het openend titelnummer. Alle klassieke rockingrediënten zijn weggelaten voor een donderend, vervormd geluid. Wanneer de zanger ‘I will be beside you’ zingt en er sardonisch ‘Til you’re dead’ achterna stottert, pas je toch liever voor zijn avances. Het daaropvolgende “Starburster” is de muzikale herinnering van de paniekaanval die Chatten in een Londens treinstation kreeg. De zanger rapt zich aan een hoog tempo door een nummer dat in de refreinen de momenten van ademnood laat doorklinken. Hoeveel intenser en claustrofobischer kan muziek klinken?
De eerste twee singles die Fontaines D.C. uitbracht, toonden het spanningsveld al waarmee de band op Romance speelt. Voor elke verstikkende “Starburster” bestaat er een “Favourite” die Carlos O’Connell vanuit een klassiek gitaarritme opbouwt. Verwacht daarbij niet de iets meer gelikte ballades vanop Chatten zijn soloplaat Chaos For The Fly. Aan elk nummer zitten scherpe randjes. “In The Modern World” klinkt door de toevoeging van strijkwerk lieflijk, maar is in feite een koele zoektocht weg van een verdoofde maatschappij. Het fluisterend vraag- en antwoordspel dat Chatten en bassist Connor Deegan III in de refreinen opzetten, draagt alleen maar bij tot dat gevoel van vervreemding. Het moge duidelijk zijn dat de groep de blik niet enkel meer richt op de sociale toestand van Ierland.
Nog zo’n evolutie is dat Fontaines D.C. de term ‘postpunk’ eigenlijk ontgroeid is. Het hoekige en onderkoelde dat zo eigen is aan het genre, en van A Hero’s Death de plaat van de definitieve doorbraak maakte, is op Romance ingeruild voor een melodieuze, geflipte mix die meer naar de jaren ’90 hint dan naar hedendaagse postpunkbands. Woede wordt er niet cynisch in het vriesvak bewaard, maar wordt op “Death Kink” uitgespuwd in een doldraaiende tirade. ‘You recognized the smell/Human pain/Said I’d learn to love the chain.’ Hadden we al gezegd dat Romance er niet enkel voor de verliefde koppeltjes is?
“Sundowner” hint dan weer naar shoegaze, al moet je nu niet meteen Slowdive-taferelen verwachten. De Ieren creëren een wereld die dan wel het onbestemde en herhalende van shoegaze heeft, maar blijven in de refreinen agressief met de voeten in de aarde geplant om enige vorm van transcendentie uit te sluiten. De handjes zijn te vuil om al aan dromen te denken. En zo kunnen we eigenlijk blijven doorgaan. “Bug” heeft een klassieke Oasis-achtige opbouw met de juiste dosis tongue-in-cheek, “Here’s The Thing” klinkt met haar gehijg en vuile riffs heerlijk smerig. Geen twee nummers zijn dus identiek binnen een album dat enkel een torenhoge maatstaf als gemene deler heeft.
Hoe zeldzaam zijn de bands die een hype al vier albums lang meetrekken en enkel vermenigvuldigen? En vanaf wanneer moet je stoppen met over een ‘hype’ te praten en geef je zo’n groep een kans als toch minstens tweede headliner op een groot festival? Romance is de meest veelzijdige plaat die Fontaines D.C. maakte. Op de hardste nummers grijpen de Ieren je opvliegend naar de keel, een wurging die ze in de ogenschijnlijk rustigere nummers niet lossen door een gevoel van dreiging dat omnipresent lijkt. Het resultaat is een adembenemende krachttoer die het beste in de band naar boven haalt. Album van het jaar, toch?
Facebook / Instagram / Website
Ontdek “Starburster”, ons favoriete nummer van Romance, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.