FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview Wunderhorse: ‘Ik ben geen Shakespeare, maar het moet wel eerlijk en oprecht zijn’

© CPU – Nathan Dobbelaere

In 2022 deed het debuutalbum van Wunderhorse, Cub, de indierock wereld even opkijken. Met leuke riffs en een vleugje jaren negentig grunge op de juiste momenten was het viertal al snel de talk-of-the-town. Singles als “Leader Of The Pack” en “The Girl Behind The Glass” haalden moeiteloos de afspeellijstjes van de muziekcuratoren, maar ook airplay op de radio volgde. Onnodig om te zeggen dat iedereen reikhalzend uitkeek naar de opvolger van het puike debuut. Toen de titeltrack “Midas” uitkwam konden we onze twee oren slapen; Wunderhorse zette wederom een creatieve stap vooruit. Wij konden frontman Jacob Slater en zijn bende aan de tand voelen over de tweede langspeler Midas.

Laten we het hebben over jullie nieuwe album Midas, jullie tweede al. Hoe hebben jullie het proces aangepakt voor dit album?

Jacob Slater: Voor ons was het belangrijk om een andere benadering te kiezen dan bij ons eerste album. Bij dat album hielden we van sommige nummers, maar achteraf voelden we dat de productie misschien wat vlak was. Nu wilden we echt een stap verder gaan door een rauwer en eerlijker geluid te creëren. We besloten om alle imperfecties te omarmen en deze in de muziek te laten horen, omdat we geloofden dat dit de authenticiteit en energie zou vergroten. Dus, we namen ons voor om het opnameproces losser en minder gepolijst te benaderen, waardoor we meer ruimte kregen om te experimenteren en echt te spelen met de muziek.

Welke ervaringen hebben jullie het meest geïnspireerd tijdens het schrijven voor dit album?

Pete Woodin: Het is moeilijk om één specifieke ervaring aan te wijzen, want inspiratie kwam vanuit zoveel verschillende hoeken. De studio-omgeving zelf was enorm inspirerend voor ons. Veel van de nummers begonnen als ruwe ideeën die in de studio vorm kregen. Onze tijd op tournee heeft ons ook veel gebracht. We hebben zoveel verschillende plaatsen gezien en zoveel verschillende mensen ontmoet en dat heeft onze kijk op dingen zeker beïnvloed. Daarnaast was het creatieve proces zelf in de studio een grote inspiratiebron. Samen werken aan nieuwe muziek, nieuwe geluiden ontdekken en die direct kunnen opnemen – dat was een geweldige ervaring.

Jacob Slater: Inderdaad, het was een mix van persoonlijke ervaringen en de gedeelde momenten in de studio die echt de kern vormden van dit album. Sommige nummers kwamen voort uit zeer persoonlijke gebeurtenissen, terwijl andere meer geïnspireerd waren door het gevoel en de sfeer die we samen in de studio creëerden. Het was echt een samenspel van verschillende invloeden en momenten.

Het schrijven van een tweede album brengt vaak extra druk met zich mee. Jullie eerste album Cub was behoorlijk succesvol. Hoe heeft die druk invloed gehad op het maken van Midas?

Harry Tristan Fowler: Het was zeker iets dat in onze hoofden speelde, vooral voordat we de studio ingingen. We wisten dat mensen hoge verwachtingen hadden na het succes van Cub. In het begin voelde dat als een zware last omdat we het gevoel hadden dat we iets groots moesten afleveren. Maar toen we eenmaal in de studio waren, konden we die druk loslaten. We werden meer gefocust op het moment en het creatieve proces. Onze producer, Craig Silvey, speelde hierin een grote rol door ons te helpen ontspannen en te concentreren op de muziek in plaats van op de verwachtingen.

Pete Woodin: Het belangrijkste voor ons was niet om het eerste album te overtreffen, maar om iets te maken waar we zelf echt trots op konden zijn. We wilden een album maken dat eerlijk en authentiek aanvoelde voor waar we op dat moment stonden als band en als individuen. Dat hielp ons om de druk om te zetten in een positieve drijfveer in plaats van iets dat ons tegenhield.

Jamie Staples: Bovendien hadden we net een lange tour achter de rug, wat ons echt goed op elkaar had ingespeeld. We waren zo goed als een goed geoliede machine toen we de studio in gingen. Die ervaring gaf ons veel zelfvertrouwen en maakte het opnameproces veel soepeler, waardoor we ons konden concentreren op het maken van de muziek die we wilden maken.

Welk nummer vertegenwoordigt het beste de geest van Midas?

Jacob Slater: Het is moeilijk om één nummer te kiezen, maar als ik er één moet noemen, dan zou het “Midas” zelf zijn. Dat was echt een kantelpunt voor ons tijdens het opnameproces. Toen we “Midas” schreven en opnamen, voelden we dat we eindelijk een duidelijk beeld hadden van waar deze plaat naartoe ging. Het had de rauwheid en eerlijkheid die we zochten, en het werd een soort leidraad voor de rest van het album.

Jamie Staples: Precies, de manier waarop we “Midas” benaderden, beïnvloedde hoe we de rest van het album aanpakten. Het was als een blauwdruk voor de houding en energie die we in de andere nummers wilden vastleggen.

Pete Woodin: “Midas” zette de toon en hielp ons echt de richting te vinden die we wilden inslaan. Het was een proces van ontdekken en verfijnen en dat nummer hielp ons om de kern van ons geluid te vinden voor dit album.

Jacob Slater: Ja, het heeft die persoonlijke betekenis en die rauwheid die we in elk nummer wilden stoppen. Het is in die zin het meest representatief voor wat we wilden bereiken met dit album.

Kun je ons door het creatieproces van enkele songs leiden, van idee tot productie?

Jacob Slater: Zeker. Het creatieproces van veel van onze nummers begon met eenvoudige ideeën of akkoordenprogressies die we in de studio uitwerkten. Neem bijvoorbeeld “Arizona”. We hadden de basisakkoorden en een vaag idee van het thema toen we de studio ingingen. In de studio namen we die ruwe schets en begonnen we te experimenteren met arrangementen en teksten. Iedereen droeg bij aan hun eigen delen terwijl we opnamen en onze producer Craig luisterde altijd mee. Hij had een geweldig oor voor detail en gaf ons feedback die ons hielp om de nummers echt tot leven te brengen.

Pete Woodin: Veel van het creatieve werk gebeurde spontaan. We namen onze instrumenten en begonnen te spelen, vaak zonder een duidelijk plan. Het was een proces van proberen en opnieuw proberen totdat het goed voelde. Soms gebeurde het dat we iets opnamen dat we dachten dat het slechts een oefening was, maar Craig zou dan zeggen dat het perfect was zoals het was. Die ongedwongen benadering hielp ons om echt op onze intuïtie te vertrouwen.

Harry Tristan Fowler: “Midas” zelf is een goed voorbeeld. Toen we de studio ingingen, hadden we alleen de akkoorden. De tekst en het arrangement kwamen allemaal samen terwijl we daar waren. Het was een proces van samenwerken en luisteren naar elkaars ideeën.

Jamie Staples: En dan heb je nummers zoals “Silver”, dat relatief ongewijzigd bleef ten opzichte van het oorspronkelijke idee. Maar zelfs dat evolueerde aanzienlijk door de input van iedereen in de studio. Elk nummer had zijn eigen unieke reis van idee tot volledige productie.

Hoe lang hebben jullie in de studio doorgebracht?

Jacob Slater: Alles bij elkaar hebben we ongeveer een maand in de studio doorgebracht. Het was niet één aaneengesloten periode, maar verdeeld over verschillende sessies. Tussen de opnamesessies door hadden we ook enkele weken waarin we op tour waren. Dit gaf ons de kans om terug te komen met frisse perspectieven en nieuwe ideeën. Het was intensief, maar ook heel productief omdat we elke keer dat we terugkwamen in de studio weer nieuwe energie en inspiratie hadden.

Waar haalden jullie de inspiratie voor dit album vandaan?

Pete Woodin: Veel van onze inspiratie kwam van de tijd die we op tournee doorbrachten en de geweldige bands die we onderweg zagen. Het is iets magisch om andere artiesten te zien optreden en te merken hoe zij hun muziek overbrengen. Dat gaf ons een hoop energie en ideeën. Daarnaast putten we inspiratie uit allerlei andere bronnen – van boeken tot films. We keken naar veel films van David Lynch en klassieke films zoals “Apocalypse Now” en “Silence of the Lambs”. Die visuele en narratieve elementen sijpelden op een bepaalde manier door in onze muziek.

Harry Tristan Fowler: Het was echt een intens jaar voor ons allemaal, persoonlijk en professioneel. Die ervaringen en emoties wilden we vastleggen in onze muziek. De wereld om ons heen en wat we zelf meemaakten, hadden een directe invloed op onze teksten en de sfeer van het album.

Jacob Slater: Ja, het was een mix van verschillende inspiraties en ervaringen. De persoonlijke gebeurtenissen van het afgelopen jaar, de intense momenten op tournee en de creatieve input die we kregen door andere kunstvormen. Alles bij elkaar bracht het ons tot het punt waar we nu zijn met dit album.

De teksten zijn erg introspectief. Hoe vinden jullie de balans tussen persoonlijke verhalen en universele thema’s?

Jacob Slater: Het belangrijkste voor ons is dat de teksten eerlijk en authentiek aanvoelen. We proberen altijd te schrijven vanuit een oprechte plek, wat betekent dat veel van onze teksten voortkomen uit persoonlijke ervaringen en emoties. Maar tegelijkertijd willen we dat onze muziek toegankelijk is voor iedereen. We streven ernaar om onze persoonlijke verhalen op een manier te vertellen die ook universele thema’s aanraakt, zodat luisteraars zich kunnen identificeren met de muziek, ongeacht hun eigen ervaringen. Het is een kwestie van het vinden van de juiste balans tussen het persoonlijke en het algemene, en ervoor zorgen dat de eerlijkheid en de emotie van de teksten altijd centraal staan. Ik ben geen Shakespeare, maar het moet wel eerlijk en oprecht zijn.

Wat was de invloed van jullie producer Craig Silvey?

Harry Tristan Fowler: Craig speelde een cruciale rol in het vormgeven van dit album. Hij hielp ons om ons te concentreren op wat echt belangrijk was en dwong ons om buiten onze comfortzone te treden. Craig had een geweldige manier om ons te pushen om onze muzikale gewoontes te doorbreken en nieuwe dingen te proberen. Dit was soms een uitdaging, maar het bracht echt het beste in ons naar boven. Zijn input en feedback waren van onschatbare waarde om het album de rauwe en eerlijke toon te geven die we zochten.

Jamie Staples: Het was soms een moeilijk proces omdat hij ons dwong om al onze vooropgezette ideeën los te laten. Maar die uitdaging was precies wat we nodig hadden. We wilden een album maken dat niet alleen technisch goed was, maar ook emotioneel krachtig en eerlijk. Craig hielp ons om dat te bereiken door ons steeds weer terug te brengen naar de kern van wat we wilden uitdrukken.

Jacob Slater: Een van de dingen die ik het meest waardeer aan Craig, is zijn vermogen om te luisteren en precies te weten wanneer hij moet ingrijpen en wanneer hij ons de ruimte moet geven om zelf dingen te ontdekken. Dat evenwicht tussen begeleiding en vrijheid was essentieel voor ons creatieve proces en het eindresultaat.

Wat hopen jullie dat Midas voor jullie doet?

Jacob Slater: We hopen natuurlijk dat het album goed ontvangen wordt en dat het ons in staat stelt om verder te groeien als band. Het zou geweldig zijn als het ons nieuwe kansen biedt, zoals het spelen op grotere podia en het bereiken van een breder publiek. Maar bovenal hopen we dat de mensen die naar Midas luisteren, er echt iets uit kunnen halen. Of dat nu een gevoel van herkenning is, of gewoon het plezier van naar de muziek luisteren. We willen dat onze muziek mensen raakt en iets voor hen betekent.

Harry Tristan Fowler: Het is belangrijk om realistisch te blijven en niet te hoge verwachtingen te hebben. We zijn ontzettend trots op wat we hebben gemaakt en het belangrijkste is dat we blijven doen waar we van houden – muziek maken en optreden. Als dit album ons de mogelijkheid geeft om dat te blijven doen, dan zijn we gelukkig.

Hebben jullie al enkele van de nummers live gespeeld?

Jacob Slater: Ja, we hebben ze allemaal live gespeeld. Meer dan dat sommige aanwezigen zouden gewild hebben waarschijnlijk. Live spelen is een belangrijk onderdeel van ons proces omdat het ons helpt om de songs echt te begrijpen en te voelen hoe ze resoneren bij het publiek. Soms spelen we ze live en ontdekken we dingen die we in de studio niet hadden opgemerkt. Dat kan leiden tot veranderingen of verbeteringen. Het is ook een geweldige manier om te zien hoe de muziek overkomt en om direct feedback van het publiek te krijgen.

Laatste vraag, welk nummer op het album is jullie het dierbaarst?

Pete Woodin: Voor mij is dat “Superman”. De tekst is heel persoonlijk en betekenisvol voor mij. Het resoneert echt met mijn eigen ervaringen en emoties, en elke keer dat ik het speel, brengt het die gevoelens weer naar boven.

Jamie Staples: Voor mij is het “July”. Dit ontstond echt uit een gezamenlijke inspanning en de drumpartijen zijn een van mijn favoriete dingen die ik ooit heb opgenomen. We hebben allemaal onze ziel en zaligheid in gelegd, en dat hoor je terug in het eindresultaat.

Harry Tristan Fowler: Ik zou zeggen “Aeroplane”. Dit roept veel herinneringen op aan de tijd die we in de studio doorbrachten. Het is legt de sfeer en het gevoel van die periode goed vast en het brengt me altijd terug naar dat moment.

Jacob Slater: Voor mij is het “Arizona”. De tekst zegt precies wat ik wilde zeggen op dat moment in mijn leven. Het is een nummer dat heel dicht bij mijn hart ligt en elke keer dat ik het speel, voelt het alsof ik iets heel persoonlijks deel.

Wunderhorse speelt het voorprogramma van Fontaines D.C. op hun Europese najaarstour. Op 15 november kan je hen zien in Vorst Nationaal in Brussel. Een dag later speelt ze in AFAS Live in Amsterdam.

 

Facebook / Instagram / Website

Related posts
AlbumsFeatured albumsRecensies

Wunderhorse - Midas (★★★★): Momentopname van hoogtepunten

Als zeventienjarige begon Jacob Slater in 2017 samen met twee andere vrienden te puzzelen aan een nieuw hoofdstuk die ze samen zouden…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Wunderhorse - "Arizona"

Als er één band is die momenteel heel grote verwachtingen moet vullen, is het wel Wunderhorse. De Britten staan op het puntje…
InstagramLiveRecensies

Pukkelpop 2024 (Festivaldag 3): Hit(te)effect

Festivaldag drie en het beloofde er eentje te worden die het label ‘memorabel’ zou kunnen krijgen. Op het hoofdpodium stonden met respectievelijk…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.