AlbumsRecensies

Yannis & The Yaw – Lagos Paris London (★★★½): Intrigerende kruisbestuiving

Yannis Philippakis is lang niet de eerste frontman in de muziekgeschiedenis die zich aan een creatief zijproject waagt en zal eveneens niet de laatste zijn. Toch schrijft dit verhaal zich ietwat anders dan het merendeel van die projecten. In de winter van 2017 kroop de zanger van Foals twee dagen in een Parijse studio met de legendarische drummer Tony Allen. De riffs en loops van Philippakis werden ondergedompeld in een afrobeatsausje en al snel waren de eerste drie nummers een feit. Het project werd op dat moment niet volledig afgewerkt wegens een te drukke agenda en in 2020 overleed de Nigeriaanse drummer. Yannis Philippakis wilde de muziek van een van zijn grote muzikale helden laten verder leven en vervolledigde uiteindelijk het project met behulp van begeleidingsband The Yaw.

Walk Through Fire” werd als eerste single naar voor geschoven waarbij de funky groove van Foals zelden veraf lijkt. Het subtielere, maar voortstuwende drumwerk komt doorheen het nummer steeds meer tot uiting en maakt het onmogelijk om stil te blijven staan. Een geslaagd debuut dat smaakte naar meer. “Rain Can’t Reach Us”, de single die vorige maand nog verscheen, leunt dan weer het dichtst aan bij de discografie van de eerdergenoemde indierockband uit Oxford. Het gelaagde nummer weet perfect de balans te vinden tussen de tropische ritmes en de kenmerkende zang van Philippakis. Resultaat is een nummer dat bij elke luisterbeurt steeds meer onder je huid kruipt.

Bedoeling van het hele project was om de verschillende muzikale invloeden zo organisch mogelijk te combineren zonder al te gepolijst te klinken. De ritmes uit Lagos in combinatie met de riffs uit London werden uiteindelijk afgekruid in Parijs dankzij de leden van The Yaw. Vooral in “Night Green, Heavy Love” hoor je deze filosofie sterk terugkeren. Het meest experimentele nummer van de ep lijkt nog het meest op een van de betere jamsessies die beide heren moeten gehad hebben.

De blazers en atypische ritmes aan het begin van “Under The Strikes” brengen je meteen in zuiderse sferen en ook vocaal treedt Philippakis hier uit zijn comfortzone zonder zichzelf te verloochenen. Het resulteert opnieuw in een zomerse vibe die halfweg het nummer langzaam begint uit te deinen voor het nummer zachtjes wordt neergelegd. “Clementine” tot slot opent opnieuw met een speelse riff die dankzij de toegevoegde blazers een fijn laid back gevoel weet teweeg te brengen. De break halfweg geeft het nummer nog even een andere dimensie om vervolgens op te bouwen naar een knap tweede deel waarbij de ondersteunende vocals voor een sfeervolle uitsmijter zorgen.

De kenmerkende sound van de twee protagonisten in dit verhaal zorgt ervoor dat het zomerse gevoel nooit veraf is op deze ep. Met onder andere leden van Gorillaz en Air zal ook begeleidingsband The Yaw live wel een aardige duit in het zakje doen om deze sfeer over te brengen op het publiek.

Yannis & The Yaw speelt op zaterdag 7 september op Crammerock.

Facebook / Instagram / Website / X

Ontdek “Rain Can’t Reach Us”, ons favoriete nummer van Lagos Paris London, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

Related posts
InstagramLiveRecensies

Crammerock 2024 (Festivaldag 2): De laatste grassprieten van de zomer

Dag twee was een dag die overheerst werd door koningin Zara Larsson en haar twee troonopvolgers Warhaus en Arsenal. Een dag die…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Yannis & The Yaw - "Rain Can't Reach Us"

Nu Foals een tijdje op een lager pitje zit, heeft frontzanger Yannis Philippakis volop de tijd om zijn nieuw geesteskind Yannis &…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Yannis & The Yaw - "Under The Strikes" (feat. Tony Allen)

Yannis Philippakis maakt al heel zijn leven furore als de energieke frontman van Foals, maar in de nasleep van de tour rond…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.