AlbumsFeatured albumsRecensies

MEROL – Naar De Haaien & Weer Terug (★★★): De vele gezichten van MEROL

‘Let’s goooooo’ dacht MEROL toen ze aan haar tweede langspeler begon te werken, een album waarop ze helemaal haar eigen goesting wilde doen en terug opzoek ging naar haar DIY-gehalte. Troostprijs van een goeie twee jaar terug was volgens de zangeres een echte popplaat en die wordt nu opgevolgd door een echte MEROL-plaat. Het klinkt met momenten een tikkeltje minder toegankelijk, maar blijft een leuke rit met toffe beats, hier en daar een scherpe of grappige tekst, en soms ook nummers waarbij ze eventjes de pedalen kwijt lijkt. Met niet minder dan vijftien songs op de teller is er op Naar De Haaien & Weer Terug ruimte voor hoogtes, laagtes en alles daartussen, maar het voelt hoe dan ook keer op keer aan als MEROL.

Na een weinigzeggende intro opent het album met “LESGOOOOO” en zo bevinden we ons meteen op een kleine rave met wat donkerdere beats. Het lijkt de geboorte van MEROL 2.0 en het is een aanstekelijk boeltje om het warm van te krijgen. De plezierige track heeft wat meer ‘body’ dan bijvoorbeeld “vol” van de vorige plaat, en ook het daaropvolgende “Chocoladefontein” is er om de temperatuur te doen stijgen. Met een duidelijk metafoor wordt het album stevig verder gezet, en zo lijkt het eventjes een clubplaat te worden met hardere popmuziek. Al gauw wordt echter duidelijk dat MEROL in best veel richtingen durft kijken op Naar De Haaien & Weer Terug.

“Ik Wil Het Niet Willen Maar Ik Wil Het Wel” toont een besluiteloze MEROL die klinkt alsof ze verloren loopt in een videogame met daar kort een rockgitaartje tussen gepropt. Het neigt naar een bont allegaartje waarvan we niet altijd even goed weten of we het flauw of leuk vinden, en zo volgen er later nog wat nummers. Eentje als “Slettenperi” is dan weer niet slecht te noemen, maar het refrein is net iets te eenvoudig om drie minuten lang recht te blijven slaan. De muziek bouwt er naar het einde toe op naar een fijne climax en zo toont MEROL toch aan dat het nummer wat te bieden heeft. De drieminutenregel van popmuziek lijkt hier grotendeels nog aanwezig, maar als sommige nummers wat beknopter waren geweest, kon MEROL sneller naar de kern ervan.

“Supermarché” klinkt dan weer gewoon als een leuke popsong. MEROL die eventjes door de winkel loopt en zichzelf ziet ‘dansen op de bewakings-tv’. Ook hier wordt er een gitaarsolo tegenaan gesmeten die dit keer wel helemaal tot haar recht komt en het euforische karakter van het nummer versterkt. Ook een nummer als “Sorry lul” of “Salmari & Kreeft” komt leuk over en heeft telkens wat inhoud te bieden. Die eerste gaat over mensen die er niet in slagen hun excuses aan te bieden en op de tweede geniet MEROL lekker van salmari en kreeft, zonder zich eventjes druk te maken over haar reputatie. Lekker anoniem dansen in de club, en iets over de helft gaat het nummer dan ook plots een stukje harder, waardoor ook de luisteraar zich eventjes in de club waant.

Wanneer MEROL zich aan de tragere nummers waagt, dan laat ze ons zo nu en dan koud. “Het Gaat Goed Met Mij” en “Ziet Ze Dan Niet” lijken eindeloos aan te slepen en voelen wat eentonig aan. Lukt het MEROL dan niet om net iets rustigere muziek interessant te houden? Oh, jawel, want met bijvoorbeeld “Merel Met Een E” krijgen we een mooie blik op de Merel achter MEROL. Het is een zacht nummertje waar de oprechtheid van af springt en dat wat in de lijn ligt van “geen feestje“, aangezien het ook aanvoelt als een klein stukje magie. Ook het intieme “Niet Meer Met Mij” toont MEROLs (of Merels) diepe gevoelens, aangezien het geschreven werd de dag na een break-up. Het kleine karakter ervan staat in schril contrast met de openingnummers van de plaat en tonen samen twee kanten die MEROL mooi weet te combineren.

Naar de dansvloer en weer terug, in MEROLs gevoelens en weer terug. Naar De Haaien & Weer Terug lijkt uiteen te vallen in twee delen die door elkaar lopen, en ondanks dat de wissels tussen de hardere en zachtere muziek niet altijd even natuurlijk aanvoelen, toont de Nederlandse wel aan dat ze allebei tot een goed einde kan brengen. Vijftien songs was misschien wat te ambitieus, dus als het aan ons lag zou de tracklist net iets korter gemogen hebben, of mochten sommige liedjes wat ingekort worden. MEROL wilde er een echte MEROL-plaat van maken en dat heeft ze zonder enige twijfel gedaan. We horen de verschillende kanten van de zangeres en van de vrouw die zich erachter verborgen houdt. Naar De Haaien & Weer Terug is dansen in de club met MEROL, lekker plezier maken met MEROL en wat gevoeligere momenten met Merel.

MEROL trekt dit najaar op tour door de Lage Landen, met tussenstops in onder andere de Lotto Arena (15 november) en Paradiso (12-13 december). Alle tourdata vind je terug op de website van de zangeres.

Facebook / Instagram / Website

Ontdek “Merel Met een E”, ons favoriete nummer van Naar De Haaien & Weer Terug, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

1259 posts

About author
braaf zijn hé
Articles
Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single MEROL - "Sorry Lul"

Twee weken geleden speelde MEROL haar grootste show op Belgische bodem tot nog toe voor een vrij goed gevulde Pukkelpop-weide, later dit…
InstagramLiveRecensies

Pukkelpop 2024 (Festivaldag 4): Van Kidibul tot whiskey

De slotdag van Pukkelpop werd in de aanloop ernaartoe redelijk onthoofd door annuleringen van onder meer Queens of the Stone Age, The…
FeaturesInterviewsUitgelicht

Interview MEROL: 'Ik kom steeds dichter bij de kern'

Nadat ze een hele tijd niet van het podium was weg te slaan, doet Merel Baldé het de komende maanden wat rustiger…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.