© CPU – Stijn Verbruggen
Bands met leden die ook solo graag een ei kwijt raken; het is iets dat in België eerder een regel is dan een uitzondering. Nicolas D’Exelle heeft in eerste instantie zo de gitaar bijvoorbeeld rond de nek binnen Black Leather Jacket, maar richt zich voor zijn eigen project eerder op de psychedelische crooner. Op de discografie van Dexelle staat voorlopig één ep’tje, maar zeker nu het gros aan shows met BLJ achter de rug ligt, ziet het ernaar uit dat er meer in het verschiet ligt. Hoe het nieuwe hoofdstuk in het bestaan van de band eruit zal zien, blijft vooralsnog een beetje troebel, al krijgen we met “The Midas Touch” vandaag toch al een eerste idee van hoe het allemaal zal gaan klinken.
Voor die nieuwste creatie liet Dexelle zich in elk geval duidelijk beïnvloeden door alles wat hip en Brits klinkt. “The Midas Touch” werd namelijk een glinsterende track, waarin reverb en vintage, futuristische gitaren de kroon spannen. Dat Nicolas in de videoclip permanent zijn zonnebril op heeft, zelfs in het donker, schetst misschien zelfs nog een beter beeld van hoe de single klinkt. Donker en mysterieus, met daarover een flink laagje coolheid. In de refreinen krijgen we zelfs een vleugje dramatiek, doordat Dexelle (nog altijd met die reverb) ook veel gebruik maakt van twee stemmen. En op die manier kruipt er toch ook vooral een eighties detective-filmsfeertje in de song. “The Midas Touch” moet het met andere woorden hebben van zijn sfeer, maar heeft toch ook net genoeg toegankelijkheid om een groter publiek te bereiken.
Beluister de singles van de week op onze Spotify.