Het schenenschoppend geweld dat schuilgaat achter de naam Hang Youth, is hier met een nieuwe plaat. Sinds het succes van “BELASTINGDIENST”, dat ondertussen al meer dan een miljoen streams heeft verzameld, is de groep niet meer uit de Nederpunk weg te denken. Live lijkt de groep met zijn arsenaal aan korte knallers steeds een worp te doen naar het wereldrecord ‘meeste songs op een uur spelen’. Dat het arsenaal snel aangroeit, is ook een feit: anderhalf jaar geleden verscheen BEN JE BANG? als laatste wapenfeit en nu mag alweer ER IS HOOP* aan het oeuvre worden toegevoegd.
Qua thematiek konden we op voorhand al enigszins raden wat er aan bod zou komen. Want wie Hang Youth zegt, zegt muzikaal activisme. Met alles wat er het afgelopen anderhalf jaar weer gebeurd is in de wereld, had de groep de thema’s dan ook voor het uitkiezen. Al vanaf minuut één is het alweer duidelijk dat de Nederpunkers allerminst bedaard zijn. De prelude en de reeds bekende single “BOM” vertellen ons al meteen hoe een molotovcocktail wordt gemaakt en geven ons tegelijk het gevoel dat we aan het dansen zijn rond een kolkende vulkaan. De klassieke punkgitaren zijn ondertussen ingewisseld voor een Electric Callboy-achtig arrangement, maar de karakteristieke energie komt er nog altijd stevig door. Daarmee weet Hang Youth meteen dansbaarheid te verzoenen met de bekende rebelse frustratie.
Zo vliegen we met dezelfde furie door naar “MALLOOT”. Het feit dat extreemrechts in de huidige Nederlandse regering wordt vertegenwoordigd, moesten de Amsterdammers uiteraard aan de kaak stellen. Zoals verwacht duurt het dan ook niet lang voor het vizier op Den Haag staat gericht. “MALLOOT” begint met een beetje zelfbestoefing, gevolgd door evenveel zelfrelativering. Snel daarna volgt de clou van het nummer: de huidige regering bestaat uit een clubje van zestien malloten. Dat het hoog zit bij de Nederpunkers, mag duidelijk wezen en dat valt ook af te leiden aan de stuiterend energie die nog niet meteen zal opbranden. Na twee nummers en een prelude lijken we dus alweer goed op weg naar een bombastische luisterbeleving.
Heel onverwacht bekoelt de furie daarna snel. De titels doen het niet vermoeden, maar “GEEF MIJ JE LIEFDE”, “DUIZENDJARIG WITTE RIJK” en “GENOCIDE” pakken het naar de standaarden van de groep een stuk subtieler aan. De kritiek en satire liggen er plots niet meer zo dik op als gewoonlijk. Voor de ene zal dit als een verademing aanvoelen, anderen zullen die vingerdikke satire dan weer missen. Feit is dat de groep een nieuw elan lijkt ingeslagen waar het de boodschap is om meer tussen de lijnen te lezen. Nummers volgens de receptuur van “BELASTINGDIENST”, “TATA STEEL” of “JE HAAT GEEN MAANDAG, JE HAAT KAPITALISME” zijn allesbehalve talrijk op ER IS HOOP*. Begrijp ons niet verkeerd, het blijft Hang Youth, alleen anders. De groep kiest in navolging van genregenoten als Ploegendienst en IDLES enkel voor een meer verfijnde aanpak.
De nieuwe stijl is misschien even wennen en blijft niet altijd even goed plakken, maar een gebrek aan energie en schwung kunnen we deze heruitgevonden Hang Youth niet verwijten. Op “VANAAF” gaat het nog altijd lekker vooruit en blijven we door de climax die nooit arriveert op het puntje van onze stoel zitten. Vanaf hier is de vaart die tussendoor even kwijt leek definitief teruggevonden. Stilaan is het ook duidelijk dat woede en frustratie niet langer de drijfveer vormen, maar dat hoop het integendeel heeft overgenomen. Afgezien van de titel is dat nergens zo duidelijk als in slotanthem “LA LA LA”. Waarop Abel Van Gijlswijk ons na een halfuurtje maatschappelijke malaise toch goedgemutst de laan weet uit te sturen.
ER IS HOOP* laat een nieuwe wind blazen door Hang Youth. Van Electric Callboy over nu metal tot koele postpunk en synthpop, het komt allemaal aan bod. Daarmee zitten de Nederpunkers ook op dezelfde eclectische lijn als pakweg Fontaines D.C. en Fat Dog. De karakteristieke stem van frontman Abel met bijbehorend accent vormt de constante doorheen al die experimenten en nog altijd voelt dat gezang als een tang op een varken. Er wordt op het nieuwe album alleen gekozen voor wat meer subtiliteit en gelaagdheid. De aanvallen en maatschappijkritiek gebeuren minder met twee voeten vooruit, maar door die keuze verliest de groep ook een deel van zijn unieke pit.
Ontdek “IK LACH MAAR IK HUIL”, ons favoriete nummer van ER IS HOOP*, in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.