AlbumsRecensies

VOS – Tribute album (★★★½): Gevarieerd vrouwelijk eerbetoon

Volgende maand is het reeds tien jaar geleden sinds het nieuws over het onverwachte overlijden van Luc De Vos, de begeesterende frontman van Gorki, het land beroerde. Naar aanleiding van deze droevige mijlpaal, wou voormalig manager Noelle Vanhelsuwé een opvallend eerbetoon voor De Vos op poten zetten. Vanhelsuwé schreef een resem artiesten aan om een nummer van Gorki te coveren en koos hiervoor om de vrouwen aan de macht te plaatsen. Het enthousiasme was groot en maar liefst twintig artiesten gingen in op het aanbod om een cover op poten zetten. Deze worden live vertolkt op donderdag 5 december in de Lotto Arena.

Vanhelsuwé stelde een mooie lijst op met vrouwelijke zangeressen en hierbij valt er heel veel variatie te bespeuren. Van de snedige punk van Maria Iskariot over de funky pop van Emma Bale tot de zachte stem van ISE. Deze variatie heeft erg veel voordelen. Het is een heel erg rijk album aan klanken, interpretaties en je bereikt een groot aantal mensen die een artiest waarvan ze fan zijn op de tracklist terugvinden. Daarnaast vallen er ook artiesten te ontdekken die nog niet meteen een belletje doen rinkelen. Wij moeten bekennen dat we enkele erg leuke ontdekkingen deden dankzij VOS. 

Wat meteen onze aandacht wist te trekken was Maria Iskariot, die “Dat Vind Ik Lekker” covert. Zij mogen de plaat openen en zorgen met een snedige en overtuigende punkcover dat je meteen op het puntje van de stoel zit. Ook de match tussen de tekst van het nummer en de band is uitstekend. Het toont ook meteen aan hoe breed de muziek van Gorki is en op hoeveel bands de inhoud van de tracks van toepassing kunnen zijn. Van het ruigere genre zijn zij echter een van de enige op de tracklist. Ook ILA weet doorgaans stevig te rocken, maar zij komen met een gemoedelijke, sfeervolle versie van “Mensenvriend”.

Voor het overgrote deel van de covers wordt de originele tekst behouden, maar er zijn enkele artiesten die de teksten hebben vertaald en op deze manier een geheel eigen sfeer aan de nummers hebben gegeven. De opvallendste en meest charmerende onder deze categorie vinden wij “Saam In Daai Donker Huis”, waar de Zuid-Afrikaanse Adelle Nqeto in haar moedertaal een heel erg sterke versie neerzet. De sappige accenten zorgen voor heel veel sfeer. Ook de gekende pianoriedel van de originele versie werd aan de kant gezet en maakte plaats voor warm gitaargetokkel. Ook de Engelstalige cover van “Ik Kan Nooit Meer Naar Huis” door Bluai is heel erg geslaagd.

Luc De Vos creëerde met Gorki een resem klassiekers en klassiekers coveren is een beetje zoals het bakken van biefstuk. Je doet het beter goed, of het zal niet in de smaak vallen. Synthgroep Elisa Waut waagde de sprong om “Anja” te coveren. Door duidelijk hun stempel te drukken op het nummer, creëeren ze een frisse versie, maar volledig overtuigen doet het toch niet. Het geheel blijft wat hangen en mist kracht. Zangeres Viktor Lazlo overtuigt ons meer met haar Franstalige versie van “Mia”. Haar warme stem, de zachte uitstraling van het Frans en de strelende instrumentatie zorgen voor een heel erg geslaagde afsluiter van VOS. 

Globaal gezien is VOS een heel aangename plaat, waar vooral veel te ontdekken valt en sommige versies heel erg fris en origineel zijn. Door de grote verscheidenheid is niet elk nummer spek voor onze bek. Zo zijn er verschillende covers die we wegens te elektronisch niet geslaagd vinden. “Ik Vind Het Licht” door Meskerem Mees is hier een van. Aangezien we haar kennen van mooie, kleine gitaarnummers hadden we van haar versie iets dergelijks verwacht. Tot onze verbazing kregen we een song met een duidelijke bas en elektronica in. Ook de versie van “Lieve Kleine Piranha” door Mentissa & Alice On The Roof is in hetzelfde bedje ziek.

Verrassingen waren er eveneens in de positieve zin. Wij waren erg benieuwd wat Emma Bale ging aanvangen met “Soms Vraagt Een Mens Zich Af”. Dit mondde uit in een heel erg sfeervolle en funky versie van de klassieker. Er is een hemelsbreed verschil met de stijl van het origineel, maar toch missen we het origineel op geen enkel moment. Heel erg sterk aangepakt. Ook Kids With Buns, ISE en Roosbeef verdienen geprezen te worden voor hun erg sterke versies van respectievelijk “Geef Al Je Geld Aan De Arme Kinderen”, “Ik Reis Door De Nacht” en “Hij Is Alleen”.

Wie al deze artiesten aan het werk wil zien, kan op donderdag 5 december terecht in de Lotto Arena. Wat zeker is, is dat het een gevarieerde avond zal worden, met muzikaal enkele erg sterke versies. Vooral de Zuid-Afrikaanse versie van “Samen In Dat Donkere Huis” door Adelle Nqeto en de Franstalige interpretatie van “Mia” door Viktor Lazlo wisten wij heel erg te smaken. Hoewel het gros van de plaat ons bekoort, waren er eveneens enkele teleurstellingen en mindere momenten. Toch kunnen we Noelle Vanhelsuwé prijzen om dit unieke concept op poten te zetten en deze plaat op deze manier in het leven te roepen. Het is in ieder geval een mooi en waardig eerbetoon.

Ontdek “Saam in daai donker huis”, ons favoriete nummer van VOS in onze Plaatje van de Plaat-playlist op Spotify.

Related posts
InstagramLiveRecensies

We Are Open 2025 (Dag 1) @ Trix: Kleine bands, grote publieken

Een keer per jaar gooit Trix al zijn zalen open met als doel artiesten aan het werk te zien voordat ze op…
FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Eerste namen Rock Herk 2025: The Haunted Youth, Brihang, Equal Idiots en meer!

Zoals Rock Herk er tegenwoordig een goede gewoonte van heeft gemaakt, loste het ook dit jaar zeven dagen lang een artiest van…
LiveRecensies

Exit Above @ Ancienne Belgique (AB): Muziek, dans, blues, elektro, samen en alleen

Muziek en dans gaan zo vaak hand in hand, maar toch gebeurt het niet vaak dat dansgezelschappen de handen in elkaar slaan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.