Klassieke muziek blijft voor velen een genre dat moeilijk te doorgronden is. De omkadering van opera’s en conservatoria is daarbij niet altijd even uitnodigend om gezellig te vertoeven. Het ‘m’as-tu-vu’-gehalte mag daarbij ook niet onderschat worden. Gelukkig zijn er artiesten zoals Nils Frahm die zich daar stilistisch niets van aantrekken. Met zijn karakteristieke arbeiderspet en volle baard blijft hij een meester achter de piano. De Duitse componist beweegt zich moeiteloos tussen het alternatieve concertcircuit en de meest prestigieuze schouwburgen. Afgelopen zomer bracht hij Day Live tot leven in het OLT Rivierenhof, terwijl hij voor zijn komende livealbum neerstreek in de Parijse Grande Salle Pierre Boulez. De nieuwe single, “Spells (Paris),” is een eerste eerbetoon aan deze bijzondere ruimte.
De schouwburg profileert zich als een 360-graden auditorium, wat een sublieme, auditieve ervaring mogelijk maakt. Frahms aanpak om in deze ruimte een futuristisch geluid te boetseren, is ronduit fascinerend. Hij creëert een ritmische puls die doet denken aan een hartslag; deze loop vormt de basis van een lange compositie die zich continu ontvouwt via kronkelende soundscapes op de achtergrond. Het geleidelijk toenemende volume voorkomt dat we de neiging krijgen om de shuffleknop in te drukken, wat de luisterervaring natuurlijk en ononderbroken maakt. Halverwege verrijken meer elektronische elementen de muziek, waardoor het gevoel behouden blijft dat we naar één doorlopend nummer luisteren. De gesamplede operazang versterkt Frahms karakteristieke stijl en slaat een brug naar zijn liefde voor klassieke muziek. Het enthousiaste applaus aan het einde bevestigt dat “Spells (Paris)” niet alleen bij ons diepe indruk maakte.
Het livealbum Paris verschijnt op 6 december.
Instagram / Facebook / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.