There’s a new kid in punktown. Vanuit de Noorderkempen trekt sinds halverwege dit jaar storm SPARE KID doorheen het Belgische poppunklandschap en weet in zijn pas korte raas al behoorlijk wat indruk achter te laten. Debuutsingle “Preoccupied” viel zonder te kloppen de deur binnen en opvolger “Breathe” deed dat netjes nog eens over, terwijl het live ook zijn sporen achterlaat en iedere zaal aan flarden speelt. Ook bij de organisatoren van Trix moest de wind voelbaar zijn geweest, want SPARE KID mocht aansluitend aan het optreden van Angel Du$t en The Story So Far in de cafézaal nog even de boel op stelten zetten. En dat is precies iets dat je tegen de Kempenzonen geen twee keer moest zeggen.
Schijnbaar hadden er nog genoeg mensen bakken vol energie over, want toen we net voor de start van het optreden via de zijdeur de zaal wilden binnenkomen, was het nog behoorlijk wurmen om een goed plekje te bemachtigen. Gelukkig was de moeite niet voor niets, want vanaf de eerste tonen van “Alone Again” zat de groep er boenk op. Je kon duidelijk merken dat de leden van SPARE KID al de nodige kilometers aan ervaring bij bands als onder meer Captain Kaiser, Geppetto & The Whales en WHYVES hadden opgedaan, want ondanks de jonge leeftijd van de groep, verslapte het geen enkel moment en liet het de gitaarsnaren vakkundig klinken in de volgepakte benedenzaal.
Met slechts twee singles op de streamingdiensten was het gisteravond vooral nieuw werk ontdekken. “Alone Together” verkocht ons een stevige poppunkmuilpeer en ook tijdens “Run” was het rennen om maar niet door het punkgeluid opgeslokt te worden. Wel kon je merken dat het publiek door de onbekendheid van de nummers, en misschien toch ook wel een beetje door de vermoeidheid van het voorgaande optreden, nooit echt volledig losging op de muziek van de Kempenzonen. Meerdere malen vroeg de band aan het publiek om een stap naar voren te zetten, maar dat was helaas vaker dan eens aan dovemansoren gericht. Toch liet het gezelschap ondanks de tamme ontvangst zich geen enkel moment van de kaart brengen en bleef het strak van kop tot staart, waardoor het langzaam maar zeker steeds meer mensen voor zich wist te winnen.
Veel liedjes heeft SPARE KID nog niet, dus was het na zeven nummers ook al tijd voor de grote ster van de avond en mocht debuutsingle “Preoccupied” zijn opwachting maken. Je kon duidelijk merken dat zowel de band als het publiek zin in het nummer hadden, want toen de eerste riffs doorheen de geluidsboxen stroomden, kwam er eindelijk wat leven in de zaal en liet SPARE KID haar publiek de allerlaatste overgebleven restjes aan energie eruit persen. Tijdens het aanstekelijke refrein gingen de kelen in het publiek open en werd er uitbundig meegeschreeuwd met frontman Quinten Pas, die op zijn beurt de catchy hooks vol overtuiging bracht.
We begaven ons gisteren voor even in het altijd zonnige Californië, want SPARE KID gaf een bak poppunk af die ze normaal gesproken enkel in Amerikaanse staat kunnen brengen. Toch komt deze band niet uit een plaats als Berkeley, San Francisco of Sacramento, maar uit het altijd iets minder zonnige Rijkevorsel. Maar, als we onze ogen sloten en de Vlaamse tongval voor even deed negeren, dan waanden we ons voor heel eventjes in de Golden State. En dat is precies wat we in de Belgische poppunkscene misten, maar dat gemis is na gisterenavond verleden tijd en het gat wat er voorheen was zien we in de toekomst vol vertrouwen gevuld worden door de heren van SPARE KID.