InstagramLiveRecensies

CMAT @ La Madeleine: De ‘cunt’ in ‘country’

© CPU – Marvin Anthony

Country is al enige tijd terug hot and happening, en we mogen gerust zeggen dat een van de vaandeldragers in die golf aan nieuwe artiesten de naam CMAT draagt. Probleem is echter dat, ondanks dat de Ierse zangeres nagenoeg enkel en alleen maar fantastische nummers maakt, ze in onze contreien onbegrijpelijk onder de radar blijft. Shows in de Botanique bleven ondergewaardeerd, en ook aan The Slope op Rock Werchter 2023 was het niet meteen over de koppen lopen. Moeilijk te vatten, gezien Ciara Mary-Alice Thompson niet minder dan een wereldster is in eigen land. De sterren lijken in elk geval steeds meer in de juiste volgorde te raken de laatste tijd, want nu ook de BBC zijn schouders onder het project heeft gezet, recentste plaat Crazymad, for Me goed werd onthaald en een Europese tour in het voorprogramma van Sam Fender lonkt, ziet de toekomst er ein-de-lijk doorbraakwaardig uit.

De volgende stap in de veroveringstocht van CMAT was een uitverkochte La Madeleine, al was al van bij voorprogramma Mickey Callisto duidelijk dat er meer Britten dan landgenoten naar de Brusselse concertzaal waren afgezakt. Goed voor hem alleszins, want zij hadden ongetwijfeld nog nooit van figuren als Willy Organ en Nicky Du Soleil gehoord, waar de zanger alle schijn van weghad op muzikaal vlak. Met Mario Kart-achtige synthgeluiden, afgewerkt met een sprankeltje Elton John, fladderde de Engelsman charismatisch over het podium. Dat leverde hem heel wat animo op, al is dat allemaal relatief als je weet dat het hoogtepunt van zijn set het moment was waarop hij zich van de top van zijn blauwe trainingspak ontdeed. Plezant was het dus altijd, tot op het cringe af. De mix van crooner en absurdisme was er eentje waarvan we niet meteen wisten dat die bestond, maar die op zich wel zorgde voor hetgeen waarvoor Callisto er stond: La Madeleine was opgewarmd.

En wie CMAT een beetje kent, weet dat de zangeres zich dan alleen maar meer in haar nopjes voelt. Zo maakte ze al meteen gebruik van de trappen die de flanken van het podium kleuren, door theatraal langs de leuning naar beneden te glijden, al ware het een showtrap. Net als haar volledige band was ze uitgedost in een wit hemd en zonnebril, wat allemaal perfect aansloot bij de coole, bijna je-m’en-foutistische aura dat rond haar hangt. Je zou bijna beginnen denken dat de muziek bijzaak werd, maar al snel werden we met onze neus op de feiten gedrukt. Een reis van “Nashville” naar “California” zorgde als openingstweeluik meteen voor kippenvel; wat een stem heeft die vrouw! En ook: wat een humor?

Van persona heeft CMAT namelijk iets weg van pakweg Adele, die ook permanent mopjes maakt en interactie zoekt met het publiek. Woordspelingen als ‘Hellgium’ en knipogen naar de ‘Muscles from Brussels’ passeerden bij de vleet, maar ook op het podium was het gewoon enorm plezierig. “I Don’t Really Care For You” werd zoals altijd opgevrolijkt met een dansintermezzo samen met haar synthspeler, net nadat de volledige band zich tegen de grond had geworpen. ‘You put the ‘cunt’ in ‘country’’ kwam er vanuit het publiek net nadat de Ierse de set had uitgeroepen tot de ‘show of the century’; en dat vatte de plezante wisselwerking tussen podium en zaal misschien wel het best samen. Het was zaterdagavond: niets moest, buiten plezier maken. En dat gebeurde met holle teugen, daar “Whatever’s Inconvenient” bijvoorbeeld werd gekleurd tussen geschuur tussen de bandleden en tijdens “2 Wrecked 2 Care” de pianist en gitarist een tong stonden te draaien.

Een minutenlange ovatie was ergens halverwege al het gevolg, en daarvoor bedankt CMAT met een specialleke: speciaal voor Brussel werd “Vincent Kompany” nog eens vanonder het stof gehaald, wat samen met “Can’t Make Up My Mind” bewees dat de Ieren, afgezien van het hitpotentieel, ook gewoon enorm fijne en groovy countrynummers kunnen maken. En meer moest dat soms ook niet zijn. Het was daarbij echter wel meteen ook het enige echte rustpuntje in de set, want het amusement lonkte wederom om de hoek. De sfeer was ondertussen van een enorm niveau, en dat werkte het tweeluik “Aw, Shoot!” / “Have Fun!” alleen maar meer in de hand. Die laatste was er bijvoorbeeld eentje met gekke dansjes en jazz hands, maar bovenal ook voelbare euforie. En dan moesten de echt grote hits eigenlijk nog komen.

“Where Are Your Kids Tonight?” blonk uit in samenzang met haar pianist, die uiteindelijk ook nog een vermakelijke choreografie uit zijn hotpants schudde, om dan de reguliere set te eindigen met een muzikaal fantastische outro. De cowboyhoeden in de zaal moesten tijdens het akoestische begin van de bisronde nog een beetje geduld oefenen, al werd “Rent” ook al met een enorm enthousiasme meegezongen. De elektriciteit en euforie waren voelbaar aanwezig; een combinatie die tot een ontploffing kwam in de laatste twintig minuten. ”I Wanna Be a Cowboy, Baby!” werd niet alleen heerlijk lang gerokken, het zorgde in eerste instantie vooral voor een collectieve two step, sing along en fantastische sfeer.

Nadat de ‘sexy police’ was langsgekomen om de ‘sexy CMAT-band’ en ‘Ms. President sexy CMAT herself’ op te pakken, werd het kookpunt nog wat heter dankzij “Stay for Something”. Het werkelijk fantastische nummer werd begeleid door een soort moshpit/pogo met de Ierse tussen het publiek – de perfecte symbiose tussen podium en zaal. ‘This really feels like a Saturday night party at the end of the world’, sprak CMAT op het einde van een geweldige set; eentje waarin ze zich zienderogen ook gewoon zelf enorm had geamuseerd. Niets moest, alles mocht; een soort huiselijke, bijna vriendschappelijke sfeer die beide partijen alleen maar naar een hoger niveau bleven tillen. De zangeres deed daarbij meteen ook al een gooi naar nu al een van de tofste concerten van het jaar, want wat een artieste! Yeehaw!

Op 19 maart staat CMAT in het voorprogramma van Sam Fender in een uitverkocht Vorst Nationaal.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Nashville
California
I Don’t Really Care for You
2 Wrecked 2 Care
Whatever’s Inconvenient
Vincent Kompany
Can’t Make Up My Mind
Aw, Shoot!
Have Fun!
Where Are Your Kids Tonight?

Such a Miranda
Rent
I Wanna Be a Cowboy, Baby!
Stay for Something

2371 posts

About author
only love <3
Articles
Related posts
InstagramLiveRecensies

James Bay @ La Madeleine: Een hoed vol charisma

James Bay veroverde in 2014 menig hart met tophits “Hold Back The River” en “Let It Go” vanop zijn debuutplaat Chaos and…
InstagramLiveRecensies

Joshua Bassett @ La Madeleine: Op de adem getrapt

Wie Disneysterren wil zien, moet daarvoor niet speciaal naar Parijs of Orlando. Het huis van de kindvriendelijke blockbusters is een talentenfabriek bij…
2024InstagramUitgelicht

De 101 beste singles van 2024

We zitten in de laatste week van het jaar, en zo lopen vanzelfsprekend ook onze eindejaarslijstjes op hun einde. Nadat we al de…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.