LiveRecensies

JAZZ BRAK @ Trix (Club): Show zonder veel show

© CPU – Lennert Nuyttens (archief)

‘STIKSTOF is de basis, ik ben solo niks’: dat is wat Jasper De Ridder spitte op zijn eerste plaat in 2023. Zijn verhaal kende tot dan al vele hoogtepunten als lid van de Brusselse hiphopformatie STIKSTOF, maar zijn persoonlijke queeste ging van start twee jaar terug. Na vele twijfels of het wel een goed idee was, registreerde de Brusselaar zich als solo-artiest op Spotify en dropte hij zijn debuutalbum BRAK, dat een inkijk gaf in zijn persoonlijke leven. Ondertussen is ook album nummer twee, getiteld AUTOFOCUS, realiteit, en kan De Ridder bovenstaande line gerust weer inslikken. Een samenvatting van zijn belangrijkste materiaal stond ons gisterenavond te wachten in de Trix Club.

De persoon geselecteerd om de debatten te openen is Absolem. Zijn Nederlands is slecht, dus rapt de Waal gewoon in zijn moedertaal. Twee missies heeft hij vandaag op zijn checklist staan: ons chaud krijgen voor JAZZ en dikke Franstalige bars rappen. Dat doet hij aanvankelijk met niet heel veel inleving, waardoor hij zichzelf het imago aansmeert alsof er een random voorbijganger in Brussel van straat werd gepikt om te komen rappen. Kunnen doet hij dat wel, maar het woord middelmatig durven we toch in de mond te nemen. Gelukkig fleurt een grave beat het geheel later wat op en neemt ook de inleving toe; net als de variatie in de set, die in de eerste helft lichtjes ontbrak. Met merch van JAZZ BRAK aan doet Absolem het plafond van de Trix goed bibberen van de bass. Bibberen doen wij net niet, maar echt helemaal chaud zijn we na afsluiter “Glasgow” ook nog niet.

© CPU – Lennert Nuyttens (archief)

Jazz Brak is gekomen om daar verandering in te brengen, maar niet van meet af aan. “SAL TYP” mag aan het begin van de set dan wel een macho-achtige uitstraling hebben; het eerste halfuur luistert relatief kalmpjes weg, met hier en daar een leuk weetje. De rapper speelde namelijk zijn allereerste show als solo-artiest op dit podium tijdens We Are Open, keerde vorig jaar terug met BRAK en neemt vandaag dus ook nieuwste langspeler AUTOFOCUS mee. Daaruit weet vooral “2024” indruk te maken. BRAK’s liefde voor zijn thuisstad keert zowat terug in al zijn nummers, maar hier heeft hij het over de minder roze kant van onze hoofdstad. Gemeende teksten als ‘In de straten vind ge speed / Onder babies in de koets’ , ‘Zie mensen in een kelder leven / Zeven dagen aan de ruit’ en ‘Al het groen hier in de stad / Komt als onkruid uit beton’ vormen een direct visueel evenbeeld dat zich meteen op ons netvlies weet te branden. Keiharde bars over zachte piano-instrumentatie dus, die de man rapt als zijnde een vlieg op de muur in zijn afbrokkelende Brussel.

Als dj en beatmaker heeft BRAK Stab mee, die na een keer onbedoeld teasen toch de spirituele stem van de vrouw van “HOEKEN EN MUREN” door de speakers laat glijden. Onze persoonlijke favoriet van zijn debuutplaat weet ook live te bekoren, alleen is het jammer dat het net als andere nummers sneller dan de studioversie wordt afgekapt. ‘Meer, meer, meer, meer’ nummers wel, maar ook enkele gemiste goede strofes – het is maar wat je zelf het liefste hebt. BRAK’s leuke, spontane tussenwoordjes maken daarbij wel veel goed. Het is de eerste keer dat zijn publiek de ‘nee-nee-nee-nee’ van “Terug” blijft verder zingen en dat brengt hem vanzelf bij “GELUK(T)”.

© CPU – Lennert Nuyttens

Elk woordje zingt de Brusselaar vanuit het diepste van zijn hart en oprecht als niemand anders. Dat is wat hem niet alleen op plaat, maar ook live de moeite waard maakt. De man blijft down to earth en zuiver als geeneen, al is dat wel met een iets meer opgebeurde flair dan op plaat, die zijn donkere, dominante stem net iets minder krachtig maakt. Als afwisseling daarvan gooit Stab een mini-scratchmarathon die zorgt voor een leuk intermezzo en tegelijk ook dient als interlude van “SMEH” met ‘koning van Molenbeek’ Treza. Met “HAYABUSA” en “OOOOW”, exclusief Zwangere Guy maar inclusief dubbele wall of death, wordt de boel nog even afgebroken. Zo zette BRAK met uitzondering van het laatste kwartier een set vol harde waarheden, oprechte gedachten en fijne publieksinteractie neer, om te besluiten met een zaal met een licht zweetgeurtje. Het weekend goed inzetten heet dat dan.

JAZZ BRAK speelt met zijn huidige tour nog drie Belgische shows: eentje in De Vooruit (26 maart), eentje in Wilde Westen (27 maart) en eentje in Club AFF (29 maart). Op 5 juli staat hij op het hoofdpodium van Rock Werchter.

Facebook / Instagram / Website

Setlist:

DRAAK OP DE BACKPIECE
SAL TYP
HOEKEN EN MUREN
2024
NI VOOR NIKS
RONDE CIRKELS
64BARZ
SABLES MOUVANTS (feat. Absolem)
K.O.
YES
TERUG
GELUK(T)
DOE DAN
MEER
SMEH (feat. Treza)
PRO SLIDE
HAYABUSA
OOOOW

Related posts
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Lil Durk - "Can't Hide It" (feat. Jhené Aiko)

Hiphop en Chicago zijn met elkaar verbonden door scherpe hi-hats, duistere pianomelodieën, en 808-baslijnen die hele huizen doen trillen. Dat zogenaamde Chicago…
LiveRecensies

Descendents @ Trix Zaal: Live fast, die old

‘Live fast, die young’, het punkcredo bekte net iets vlotter aan het begin van de jaren tachtig. Keith Morris schreeuwde uit hoe…
LiveRecensies

HotWax @ Trix (Bar): Die beleefde Belgen toch

Wie graag uitpakt met het feit dat die nieuwe muziek als eerste heeft gehoord, zat afgelopen avond goed bij HotWax in de…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.