© CPU – Larissa Zenner
De Britse zanger Olly Alexander neemt nu al even afstand van Years & Years, de band waaronder hij bekend werd. Hij ging nog even solo verder onder deze naam terwijl de andere bandleden het al voor bekeken hielden. Zo bracht hij alleen als Years & Years nog het album Night Call uit en stond hij onder andere op de Main Stage van Pukkelpop in 2023. Sinds zijn deelname aan het Eurovisiesongfestival vorig jaar hakte hij de knoop door om gewoon onder eigen naam muziek uit te brengen. Dat brengt ons dan naar Polari, zijn eerste album als Olly Alexander. Wat een heuse heruitvinding moest zijn, kon eigenlijk gewoon een Years & Years-plaat zijn, maar dan matiger. Gisteren probeerde Alexander zich opnieuw te bewijzen met de Up Close And Polari-tour in het Koninklijk Circus.
Als voorprogramma werd gekozen voor Jacob Alon. De Schotse singer-songwriter heeft dan nog geen album op hun naam staan, maar daar komt in mei met In Limerence verandering in. Toch kwam Alon al op de radar van Alexander en ook die van ons. De artiest was dit jaar namelijk een van de internationale ‘Grote Beren van Morgen’. Dat Jacob Alon iemand is om in de gaten te houden, werd gisteren bewezen. Terwijl de zaal zich begon op te vullen, kwam Alon het podium opgewandeld. Een stille ‘bonsoir’ toonde een eerste technisch probleem, namelijk met de micro. Toen die dan toch werkte, kon de Schotse artiest op enthousiasme rekenen met een luidere groet in de Franse taal. De set van Alon was er eentje om te koesteren. “Golden Liquid 25” toonde het vocale bereik van de singer-songwriter, die er alleen stond met een akoestische gitaar. Naast de ingetogen sfeer van de lichte popnummers, zorgden de gesproken intermezzo’s ook voor intimiteit. Ook “Confession” was een mooi voorbeeld van een ingetogen, maar gitaartechnisch en vooral vocaal sterk nummer. Alon past dan misschien qua genre niet helemaal bij Alexander, maar moet zeker niet onderdoen qua muzikaal kunnen.
© CPU – Larissa Zenner
Na een niet veelzeggende intro omtrent Polari, startte Olly Alexander de show met de titelsong van zijn laatste creatie. In de studioversie is deze redelijk elektronisch, maar gisteren tilde de gitarist dit nummer tot een hoger niveau met een mooie solo. Tijdens deze “Polari” waren de achtergrondzangers, die pas bij het tweede nummer tevoorschijn kwamen, al te horen. Deze speelden gedurende heel de show een cruciale rol met mooie harmonieën, vocale ondersteuning en achtergrondzang, maar evengoed met nu en dan een danspasje. Toch bleek er nog nood aan een backingtrack, wat wij een beetje jammer vonden. Deze werd duidelijk gebruikt tijdens bijvoorbeeld “Make Me A Man” en “Starstruck”, die pas later in de show aan bod kwamen.
Wanneer Alexander geen gesproken intermezzo inlaste, kwam de band vaak met mooie overgangen tussen de nummers. Zo ging “Make Me A Man” soepel over in een stukje van George Michaels “Freedom”. Ook het intiemere “Archangel” gaf een mooie aanloop tot Alexanders grootste hit “King”. Dat werd redelijk vroeg in de set gespeeld, wat zorgde voor een eerste hoogtepunt. Alexander wist het succes van de song uit te spelen door de refreinen vooral door het publiek te laten zingen. Ook de leuke choreografie samen met de achtergrondzangers mocht niet ontbreken. Vooral de oudere Years & Years-liedjes werden qua arrangement en uitvoering het meest onder handen genomen. Het gebruik van een akoestische gitaar bij “Starstruck” en “Desire” bracht zo een frisse wind in de show. Het resultaat was dan ook dat het publiek deze versies dankzij Alexanders enthousiasme goed ontving.
© CPU – Larissa Zenner
In de beginjaren van Years & Years werden de vocale prestaties van Alexander niet altijd even zuiver bevonden. De zanger heeft waarschijnlijk ondertussen wat oefening achter de rug, want hier was gisteren niet veel meer van te merken. Alexander durfde weleens een uithaal in zijn nummers te steken, waardoor hij het zichzelf ook moeilijker maakte. Toch slaagde hij erin om bijvoorbeeld de Pet Shop Boys-cover “It’s A Sin” prachtig af te werken. Alexander bewees zichzelf ook een paar keer aan de piano. Zo werd het Eurovision-nummer “Dizzy” als een ingetogen pianoballade gebracht.
Met “When We Kiss” en “Sweet Talker” werd een laatste versnelling ingezet voordat de zanger het podium even verliet. Wie aan Olly Alexander denkt, denkt ook aan zijn extravagante stijl die hij doortrekt in zijn outfits en daar was gisterenavond geen uitzondering in. Voor de bisronde viel de zanger nog eens extra op met een zwart, pluizerig topje dat hem door zijn uitbundige podiumpresence zeker af ging. Met de aangepaste lyrics ‘From Brussels out to the world / Everybody should be heard’ werd “Heal you” als eerste afsluiter alvast goed ontvangen. “Shine” kon dan nog als ultiem hoogtepunt functioneren doordat iedereen die Olly Alexander enigszins kent, dit nummer kan meezingen, het publiek van gisteren inbegrepen.
Olly Alexander bewees gisteren in het Koninklijk Circus dat een achttiende plaats op het Eurovisiesongfestival hem niet kan neerslaan en dat hij blijft voortgaan. Dit is dan ook terecht, want de Brit leverde een hele sterke en aanstekelijke show af. Hoewel de oudere nummers op het meeste enthousiasme konden rekenen, misschien door nostalgische redenen, bewezen de fans dat ze ook naar Polari geluisterd hebben. Het Koninklijk Circus was dan niet uitverkocht, maar dat kon de energie en vreugde van zowel Alexander als het publiek niet klein krijgen.
Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!
Setlist:
Polari
I Know
Make Me A Man / Freedom
If You’re Over Me
Sanctify
Whisper In The Waves
Cupid’s Bow
Archangel
King
Dizzy
Starstruck
Sunlight
Desire
All For You
It’s A Sin
Eyes Shut
When We Kiss
Sweet Talker
Heal You
Shine